خلاصة:
پژوهش حاضر، به پیشبینی الگوی مفهومی برنامه درسی مبتنی بر تفکر تاملی در دوره کارشناسی علوم تربیتی پرداخته است. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و روش انجام آن زمینهای است. جامعه آماری شامل دو گروه کلیه متخصصان برنامه درسی به تعداد 20 نفر و مدرسان مدعو ذیربط به تعداد 165 نفر در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بوده است. برای تعیین حجم نمونه، در جامعه آماری متخصصان برنامهریزی درسی، تمامی اعضا بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند و تعداد نمونه مدرسان ذیربط از طریق فرمول تعیین حجم کوکران 116 نفر و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند و در مجموع حجم نمونه 136 نفر انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته است که با مقیاس اسمی و با طیف چهار گزینهای تهیه شد و پس از تایید روایی پرسشنامه، پایایی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ، 92/0 به دست آمد. به منظور تحلیل دادههای گردآوری شده، از شاخصهای توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (خی دو) استفاده گردید. یافتهها نشان داد که توجه و بکارگیری مولفههای تفکر تاملی در نظام آموزش عالی با تاکید بر دوره کارشناسی علوم تربیتی از دیدگاه هر دو گروه مورد تایید است
The present study has predicted the conceptual model of the curriculum based on reflective thinking in the undergraduate course of educational sciences. This study is applied in terms of purpose and contextual in terms of method. The statistical population included two groups of all curriculum experts including 20 individuals and relevant guest lecturers totaling to 165 individuals in Islamic Azad Universities of Mazandaran province. To determine the sample size, in the statistical population of curriculum planning specialists, all members were selected as the available sample. The number teachers in the sample was 116 through Cochrane’s formula and stratified random sampling. Thus, a total sample of 136 people was selected. The data collection tool was a researcher-made questionnaire prepared with a nominal scale and a range of four options. After verifying the validity of the questionnaire, the reliability was estimated to be 0.92 by using Cronbach's alpha. In order to analyze the collected data, descriptive indices (frequency and percentage) and inferential statistics (chi-square) were used. The findings showed that the attention and application of the components of reflective thinking in the higher education system with emphasized by both groups.