خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اهمالکاری در نسلهای مختلف کارکنان بخش خدمات صنعت بانکداری خصوصی در ایران است. در این پژوهش از روش کمّی برای تحلیل دادهها استفاده شد. پس از توزیع پرسشنامهها بین 410 نفر از کارکنان بانکهای خصوصی در شهر تهران، از آزمونهای آماری تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی برای بررسی تفاوتهای بین نسلی کارکنان بهره گرفته شد. با عنایت به نتایج بهدستآمده از تحلیل ها، معین شد که میزان اهمالکاری و مؤلفههای سهگانه آن، در میان سه نسل، با یکدیگر تفاوت معنادار دارد. بدینصورت که اختلاف معناداری بین نسلها در فقدان انرژی، حواسپرتی و عدم پشتکار عاطفی وجود دارد و در مجموع، اختلاف معناداری بین نسلها در میزان اهمالکاری وجود دارد. همچنین متولدین دهههای 60 و 70 شمسی اهمالکاری بیشتری نسبت به دو نسل دیگر دارند. این امر میتواند کاربستهای مدیریتی با ارزشی برای مدیران در بانک (بهطور اخص) و سایر سازمانها (بهطور اعم) به دنبال داشته باشد.
The purpose of this study is to investigate the generational differences in the level of procrastination of employees in banking industry services. In this study, a quantitative method was used. After distributing the questionnaires among 410 employees of private banks in Tehran, analysis of variance and Bonferroni post hoc test were used to examine intergenerational differences. The results showed that the rate of procrastination and its three components are significantly different among the three generations. Thus, there is a significant difference between the generations in the lack of energy, distraction and lack of emotional perseverance, and in general, there is a significant difference between the generations in the level of procrastination. The post hoc test also showed that the 3th generation (born in the 60s and 70s) is more procrastinating compared to the other two generations. This can lead to valuable management applications for managers in the bank (in particular) and other organizations (in general).