خلاصة:
مهار فساد مالی با قدمتی بیش از دو هزار سال همواره اقتصادها را با چالش مواجه ساخته است. در این راستا مقاله حاضر با هدف تبیین رفتار جنسیتی انسانها در قالب نهاد دولت سعی شده است تا به این سوال پاسخ داده شود که آیا با کاهش نابرابریهای جنسیتی، فساد مالی کاهش مییابد یا فساد مالی مانعی در جهت دستیابی به برابریهای جنسیتی است؟ همچنین آیا تحقق و گسترش فساد مالی بیشتر در گرو عوامل جنسیتی است یا نهادی؟ در این راستا برای دادههای آماری 89 کشور منتخب جهان که شامل کشور ایران نیز میباشد با استفاده از از رویکرد دادههای تابلویی پویا و سیستمی (GMM System) طی دوره 2017-2008 به بررسی رابطه فساد مالی و نابرابری جنسیتی پرداخته شده است. در این راستا شاخص نابرابری جنسیتی (GII)، شاخص ادراک فساد مالی (CPI) و شاخص پولشویی (AML) به عنوان جایگزینی برای شاخص فساد مالی استفاده شده است. همچنین به منظور بررسی حساسیت عملکرد نهاد دولت دو گروه ابزارهای حکمرانی خوب و شاخصهای بنیاد فریزر نیز مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از سیستمهای برآوردی حاکی از آن است که در پی افزایش مشارکت زنان در بخش عمومی، فساد مالی کاهش مییابد و فساد مالی مشارکت زنان را در بخش عمومی کاهش میدهد. همچنین نتایج برآوردهای سیستمی در پی یافتن کلید حل معمای فساد مالی حاکی از آن است که فارغ از هرگونه رفتار جنسیتی نهاد دولت به عنوان حلقه مفقوده رابطه جنسیت و فساد مالی، بهطور معناداری در میزان اثرگذاری این دو شاخص بر هم مؤثر میباشد. همچنین برخلاف نهاد دولت، ادیان هیچ گونه تأثیری در ارتباط دو شاخص فساد مالی و نابرابری جنسیتی بر هم ندارند.
.Controlling corruption for more than two thousand years old has always challenged economies. The present paper, with the goal of explaining the gender behavior of human beings in the form of government institutions, attempted to answer the question of whether reducing the inequality between genders decreases financial corruption or if financial corruption is an obstacle to achieving gender equality. This study also aimed to find whether the realization and spread of corruption are more dependent on gender or institutional (government and religion) factors. This paper used statistical data from 89 countries including Iran from 2008 to 2017. The dynamic panel data approach system generalized method of moments (GMM-SYSTEM) was utilized for answering the above questions. In this regard, the Gender Inequality Index (GII), the Corruption Perceptions Index (CPI), and the Money Laundering Index (AML) were used as alternatives to the Corruption Perceptions Index. Also, to evaluate the sensitivity of government institution performances, two groups of good governance tools and freezer foundation indicators were used. The results of estimation systems showed that corruption decreased following the increase of women's participation in the public sector and corruption reduced women's participation in the public sector. Also, the result of systematic estimates seeking the key to solving the corruption riddle indicated that regardless of any gender behavior, the institution of government as a missing link between gender and corruption has a significant impact on the effectiveness of these two indicators. Moreover, despite government institutions, religion doesn’t affect the relationship between two indicators of corruption and gender inequality.