ملخص الجهاز:
"با وجود این، نوع نگاه نصرالله قادری تا حدی به جبران این نقیصة دوم، کمک کرده است؛ او با توسل به متافیزیک و نیروی تعیینکننده خداوند در حوادث که به یک خلقت و تولد درونی و حتی بیرونی (جمال) مجدد برای این خانواده میانجامد و با موجودیتی نوین و تزکیه و تطهیر یافته آنها را به متن زندگی باز میگرداند و یک مابهازای انتزاعی معنادار را برای واقعیتهای موجود قائل میشود و ملودرام را نهایتا با سرانجامی خوش و غیر قابل انتظار به پایان میبرد.
صحنه مرکزی نمایش، که وقایع خانوادگی در آن میگذرد، وجوهی واقعی دارد و چیدمان عوامل انتزاعی مثل آدمکهای گچی و باندپیچی شده، چراغها و شمعهای زیاد به دورشان که دلایل واضحی برای انتساب آنها به پدیدهها و مکانهای معینی وجود ندارد، حوادث و پرسوناژهای روی صحنه نمایش را برای تماشاگران، بیگانه و دور از ذهن جلوه میدهد، پرسوناژها میان کثرت المانها و سازهها گم شدهاند و ما بیاختیار یاد این اصل تردیدناپذیر در هنرهای نمایشی و تصویری میافتیم که اگر قاب یک تصویر، پهن یا خیلی زیبا باشد به همان نسبت تصویر داخل آن کمتر جلوه میکند."