خلاصة:
Cet article examine l'analyse de l'identité, le comportement intérieur et la réaction des personnages dans Le Planétarium de l'écrivaine française du XXe siècle, Nathalie Sarraute. On peut dire que ce livre est le résultat de la réflexion, de l'étude et du style d'écriture de l'auteur. Dans le même temps, d'autres écrivains tels que Claude Simon, Michel Butor, Robert Pinget, Claude Ollier, etc. ont été parmi ceux qui ont abandonné le style d'expression réaliste en raison des évolutions sociales et politiques et ont laissé derrière eux l'écriture classique. On peut dire que tous avaient au moins un point commun, et c'était la création de changements et de transformations dans la création, le timing, la caractérisation de l'espace, et même dans certains cas le rejet du principe d'intrigue et de complot dans sa forme traditionnelle. Par exemple, Nathalie Sarraute dans Le Planétarium est plus impliquée dans l'explication du comportement intérieur et des réactions de ses personnages qu'elle n'est impliquée dans la narration et le scénario. Parmi ces écrivains, Nathalie Sarraute peut être mentionnée comme une chercheuse des profondeurs inconnues de l'existence humaine appartenant à ce siècle. Elle a consacré toute sa vie littéraire à découvrir les phénomènes intérieurs et cachés médiateurs entre le subconscient humain et l'esprit conscient, les appelant tropismes. Un auteur qui tente d'analyser l'atmosphère complexe et indicible au-delà de ces intrigues et de certains personnages et actualités contractuelles.
این مقاله به بررسی هویت، رفتار درونی وعکس العمل شخصیتها در افلاک نما توسط نویسنده فرانسوی قرن بیستم، ناتالی
ساروت میپردازد. می توان گفت این کتاب حاصل تامل، مطالعه و شیوه نگارش نویسنده است. در عین حال نویسندگان دیگری مانند کلود
سیمون، میشل بوتور، رابرت پینگه، کلود اولیه و... از جمله کسانی بودند که به دلیل تحولات اجتماعی و سیاسی سبک بیان ريالیستی را کنار
گذاشتند و کلاسیک نویسی را پشت سر گذاشتند. می توان گفت که همه انها حداقل در یک چیز مشترک بودند و ان ایجاد تغییرات و
دگرگونی در ایجاد، زمان بندی، شخصیت پردازی فضا و حتی در برخی موارد رد اصل طرح و توطيه در ان فرم سنتی بود. به عنوان مثال،
ناتالی ساروت در افلاک نما بیش از انکه درگیر روایت و فیلمنامه باشد درگیر توضیح رفتار و واکنش های درونی شخصیت هایش است. از
جمله این نویسندگان می توان به ناتالی ساروت به عنوان محقق اعماق ناشناخته وجود انسان متعلق به این قرن اشاره کرد. او تمام زندگی
خود را وقف کارهای ادبی برای کشف پدیده های درونی و پنهانی واسطه بین ضمیر ناخوداگاه انسان و ضمیر خوداگاه کرد و انها را تروپیسم
نامید. نویسنده ای که سعی می کند فضای پیچیده و ناگفتنی را فراتر از این طرح ها و شخصیت های خاص و اخبار قراردادی تحلیل کند.
در این مقاله به بررسی نحوه نگاه محتاطانه نویسنده سالخورده به کتاب می پردازیم.
گذشته با طنین انداز یک صدای روایی مرتبط مانند دوستی بی پروا و همچنین بررسی رویه های به کار رفته در تهیه این اثر، با خوانشی
روانکاوانه و با تکیه بر نظریه های فروید، به بررسی اثر برای دستیابی به لایه های پنهان می پردازیم. با استفاده از نظریات مونیک گوسلین
برای بررسی ساختار متن، به دنبال نشان دادن ذهنیت نسبیگرایانه ساروت هستیم که انسان را موجودی پیچیده، چند بعدی و غیرقابل
پیشبینی میداند. اگر از منظر روانشناختی به ان نگاه کنیم، میتوان گفت که اثار این نویسنده که به گفته ژان پل سارتر به دلیل نداشتن
جنبههای ادبی و داستانی و توجه بیش از حد به ان، در ردیف رمانهای ضد رمان قرار گرفتهاند. سایر عناصر )مانند شخصیت و افراد درونی(
با دیدگاه نسبی گرایی پست مدرن سازگار است و توضیح این کتاب چیست؟ در این تحقیق سعی بر ان است تا به تحلیل هویت، رفتار درونی
و واکنش های شخصیت های افلاک نما بپردازیم.
This article examines the analysis of the identity, inner behavior and reaction of
the characters in the Planetarium by the 20th century French writer, Nathalie Sarraute. It can be said that
this book is the result of the author's reflection, study and writing style. At the same time, other writers
such as Claude Simon, Michel Butor, Robert Pinget, Claude Ollier, etc. were among those who
abandoned the realistic style of expression due to social and political developments and left classical
writing behind. We can say that all of them had at least one thing in common, and that was the creation
of changes and transformations in the creation, timing, characterization of space, and even in some cases
the rejection of the plot principle and of conspiracy in its traditional form. For example, Nathalie Sarraute
in Le Planetarium is more involved in explaining the inner behavior and reactions of her characters than
she is involved in the narration and the screenplay. Among these writers, Nathalie Sarraute can be
mentioned as a researcher of the unknown depths of human existence belonging to this century. She
devoted her whole life literary to discover the inner and hidden phenomena mediating between the
human subconscious and the conscious mind, calling them tropisms. An author who tries to analyze the
complex and unspeakable atmosphere beyond these plots and certain characters and contractual news.
In this article, we examine how the elderly author looks warily towards the past by resonating a related
narrative voice such as reckless friendship, and we also study the procedures used in the preparation of
this work, with a psychoanalytical reading and drawing on Freud theories, we will examine the work to
access the hidden layers. Using the theories of Monique Gosselin to examine the structure of the text,
we seek to show the relativistic mentality of Sarraute considers man as a complex, multidimensional
and unpredictable being. If we look at it from a psychological point of view, we can say that the works
of this author, which according to Jean-Paul Sartre have been qualified as anti-novels due to the lack of
literary and fictional aspects and a excessive attention to other elements (such as personality and inner
persons), is consistent with the postmodern relativist view and what is the explanation of the scripture?
In this research, we try to approach the analysis of the identity, the inner behavior and the reactions of
the characters in The Planetarium.