خلاصة:
صنعت حمل ونقل ریلی یکی از صنایع رو به رشد در ایران محسوب میشود و رقابت در این صنعت همواره رو به افزایش بوده و این موضوع موجب شده شناسایی وضعیت شرکتهای فعال در این حوزه مسئله بسیار مهم بشمار آید. هر شرکت دارای یک یا چند مزیت رقابتی میباشد که موجب برتری آن نسبت به رقبای خود میشود. کیفیت خدمات ارائه شده در این شرکتها میتواند برای هر کدام از آنها یک مزیت رقابتی مهم به حساب آید. هدف این پژوهش مطالعه بر روی عوامل تاثیرگذار بر روی کیفیت خدمتدهی در حوزه حمل نقل ریلی و رتبه بندی شرکتهای فعال در حمل و نقل ریلی ایستگاه راه آهن شهر قم بر اساس این عوامل میباشد. در این پژوهش ابتدا سلسله مراتب معیارها بر اساس روش مدل سازی ساختاری تفسیری بدست آمده است و پس از آن اهمیت آنها با روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی محاسبه شده است. در انتها با روش تودیم (مخفف تصمیمگیری چندمعیاره و تعاملی در زبان پرتغالی) توسعه یافته شرکتها رتبه بندی شده اند که نتایج نشان می دهد که شرکت فدک به عنوان بهترین شرکت از نظر کیفیت خدمت دهی انتخاب شده است.
Rail transport industry is one of the growing industries in Iran, and competition in this industry has always increased, and this has led to the recognition of the status of companies active in this area is very important. Each company has one or more competitive advantages that make it superior to its competitors. The quality of services provided by companies can be considered as a competitive advantage for each of them. The purpose of this study was to investigate the factors affecting the quality of service in the railway transportation area and ranking of the companies active in the rail transport of Qom railway station based on these factors. In this research, the hierarchy of criteria was obtained using interpretive structural modeling method, and then their significance was calculated by fuzzy analytic hierarchy process method. Finally, companies have been ranked by the Extended TODIM (an acronym in Portuguese of interactive and multiple attribute decision making) methods, which showed that Fadak company has been selected as the best company in terms of service quality.
ملخص الجهاز:
ارزیابی کیفیت خدمت دهی با رویکرد ترکیبی مدل سازی ساختاری تفسیری ، فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی ، تودیم توسعه یافته در سیستم حمل و نقل ریلی (موردی : استان قم ) جلال رضایی نور١، علی شهیدیان ٢، حامد ذاکر 3 تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٨/٢٣ تاریخ پذیرش : ١٣٩٦/١٠/١٩ چکیده : صنعت حمل ونقل ریلی یکی از صنایع رو به رشد در ایران محسوب می شود و رقابت در این صنعت همواره رو به افزایش بوده و این موضوع موجب شده شناسایی وضعیت شرکت های فعال در این حوزه مسئله بسیار مهم بشمار آید.
هـدف از ایـن مقالـه ارائـه مدلی تصمیم گیری به منظور شناسایی عوامل تاثیر گذار بر کیفیت خدمت دهی مسافران سیستم حمل و نقل ریلی و ارزیابی عملکرد شرکت ها فعال در در این حوزه بـا اسـتفاده از این معیارها و طبقه بندی حاصل شده می باشد، بدین منظـور از روش ترکیبی مدل سازی ساختاری تفسیری ١، فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی ٢ و تودیم گسترش یافته ٣ برای رتبه بندی معیار ها مورد بررسی و ارزیابی شرکت های فعال در حوزه سیستم حمل ونقل ریلی شهر قم استفاده شده است .
در نتیجه ، در این پژوهش از روش های مدل سازی ساختاری تفسیری ، فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی و تودیم گسترش یافته برای ارزیابی شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل ریلی استان قم استفاده شده است .
A hybrid approach based on SERVQUAL and fuzzy TOPSIS for evaluating transportation service quality.