میربرهان الدین محمدباقر استرابادی، مشهور به میرداماد، فیلسوف مسلمان عصر صفوی، اراء خود درباره یکی از بحث برانگیزترین مسايل تاریخ فلسفه اسلامی، یعنی پرسش از اختیار و ازادی انسان را در رساله «ایقاظات فیالخلق الاعمال » مطرح میکند. او که متاثر از اندیشه خواجه نصیرالدین توسی در باب این مسيله است ، میکوشد تا اختیار انسان را نه در عرض اراده الهی، بلکه در طول این اراده به اثبات برساند. میرداماد در این رساله قصد دارد راه میانه ای را نشان دهد که نه نافی اراده مطلق خداوند باشد و نه به نفی اختیار انسان منجر شود. او برای تبیین این راه میانه ، دو نوع فاعل را از یکدیگر بازمیشناسد: فاعل مباشر یا همان انسان که اراده ازاد وی، اخرین جزء علت تامه برای انجام فعل است و جاعل تام یا همان خداوند که وجود فعل و همه علل و شرایط ان ، از جمله قدرت ، اراده و علم فاعل مباشر، یعنی انسان را خلق میکند.
Mirdamad, a famous Shiite scholar in the Safavid era, explains his ideas on
one of the most controversial issues in the history of Islamic philosophy,
that is the question of human free will, in Risala al-Iqazat fi al-Khalq al-Aʿmal
(Treatise of Awakenings on the Creation of Actions). Influenced by Tusi’s
solution for the problem, he also tries to justify human free will not
alongside, but along the Primary Cause’s will. He intends to prove that
human free will is not in contradiction to God’s absolute will by defining a
middle way which is neither compulsion of man (gabr), nor delegation of
power to man (tafwid). In order to do that, he distinguishes two types of
agents: the direct agent (al-faʿil al-mubashir), that is human being whose free
will is the last component of the sufficient cause, and therefore, he is the free
agent in performing his acts; and the Perfect Maker (al-gaʿil al-tam) who is
the one that creates the existence of an act and all its causes and conditions,
including human’s power, will and knowledge.