در بیست سال اخیر، مطالعات متعددی از یک سو به تاثیر طبیعت سرزمین ها بر زبان و از سوی دیگر به تفسیر ویژگیهای جغرافیایی به عنوان بیانی از اسطوره و تاریخ پرداخته اند. حتی اگر جایدادن خصايص فرهنگی در درون محیط طبیعی غالبا به نظر میرسد که حاکی از نگاهی خاستگاهی است ، نگاه به جوامع سنتی و رابطه انها با محیط زیست ، نه تنها بینشی را در مورد یک فرهنگ خاص به دست میدهد، بلکه میتواند اندیشه هایی را نیز برای رویکرد متعادل تر و سازگارتر با محیط زیست در زمان تغییرات اب و هوای جهانی و تخریب محیط زیست نیزارايه دهد. ما امروزه شاهد ان هستیم که طبیعت ضمن این که از حیث ارزش اقتصادی مد نظر است ، غالبا از منظر زیباییشناختی به منزله ی عاملی متضاد با تمدن و شهرنشینی دیده میشود. در نورستان افغانستان چنین تقابلی میان طبیعت و جامعه انسانی وجود ندارد. طبیعت به دو صورت «صحبت میکند». از یک سو، طبیعت را میتوان به عنوان وجه تاریخ تقویمی سرزمین «خواند»، همانطور که مرزهای جامعه بشری بر اساس قومیت ، جنسیت ، نسب و سلسله مراتب اجتماعی ترسیم میشود، (ضمن این که ) در نورستان الهه گان و دیگر موجودات مافوق بشر نیز با قلمروهای خاصی مرتبط هستند (و در زندگی مردم این سرزمین حضور دارند). در ان جا رودخانه ها و کوه ها صرفا به نحو مشروط در دسترس انسان هستند، ان ها با شانی الوهی، یادگار فعل الهیاند. از سوی دیگر، محیط طبیعی چنان بر ساختار زبان های نورستانی تاثیر گذاشته است که یک باشنده ی نورستانی به سختی میتواند از «بیان مناظر طبیعی» در گفتارش اجتناب کند.
In the last twenty years, several studies have looked at the impact of
landscape on language on the one hand and the interpretation of
geographical features as an expression of mythology and history on the
other. Although the attribution of cultural features to the natural
environment often seems archaic, looking at traditional societies and their
relationship to the surrounding landscape not only offers insights into a
particular culture, but can also give us ideas for a more balanced and
ecologically sound approach in times of global climate change and
environmental degradation.Apart from its economic value, nature today is
mostly experienced as an aesthetic contrast to civilisation and urbanisation.
In Afghan Nuristan, there is no such contrast between nature and human
society. The landscape speaks in two ways. On the one hand, it can itself be
“read” as a chronicle of the country. Just as boundaries within human
society are drawn by ethnicity, gender, ancestry and social hierarchy, gods
and other superhuman beings are also assigned to certain areas. Rivers and
mountains are only conditionally accessible and usable by humans; they are
divine or monuments of divine action. On the other hand, the natural
environment has so influenced the structure of Nuristani languages that a
speaker of a Nuristani language can hardly avoid always simultaneously
“expressinglandscape” in an utterance.