خلاصة:
مقاله حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش سبک زندگی بر بهزیستی معنوی دانشجویان انجام شده است. روش این تحقیق به شیوه میدانی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش انجام شده است. نمونه ی آماری این پژوهش را ٤٠ نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال تحصیلی ٩٣-٩٢ تشکیل میدهند که
٢٠ نفر آنان گروه آزمایش و ٢٠ نفر گروه کنترل بودند که به صورت تصادفی تقسیم شدند. جهت بررسی تاثیر آموزش دوره سبک زندگی بر بهزیستی معنوی دانشجویان از آزمون tوابسته استفاده شد. نتایج نشان داد، آموزش سبک زندگی بر بهزیستی معنوی تاثیر داشته است. جهت مقایسه بهزیستی معنوی و خرده مولفه بهزیستی مذهبی و بهزیستی وجودی دانشجویان در دو گروه آزمایش و کنترل از آزمون tمستقل استفاده شد، نتایج نشان داد بین دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد و میانگین نمرات در دانشجویان گروه آزمایش بالاتر بود. جهت بررسی تاثیر سبک زندگی در دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از آموزش سبک زندگی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش در ارتقاء نمرات بهزیستی معنوی موثر است
ملخص الجهاز:
جهت مقايسه بهزيستي معنوي و خرده مؤلفه بهزيستي مذهبي و بهزيستي وجودي دانشجويان در دو گروه آزمايش و کنترل از آزمون tمستقل استفاده شد، نتايج نشان داد بين دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد و ميانگين نمرات در دانشجويان گروه آزمايش بالاتر بود.
5 - bonnet 6 - wei 48 يافته هاي پژوهشي که بررسي رابطه ي سبک زندگي و بهزيستي ذهني در بين دانشجويان سياه پوست آمريکايي پرداخته بود نشان داده است که مشکلات مالي يکي از پيش بيني هاي مهم در بروز نشانه هاي افسردگي است (ديزوکتو٧ و ديگران ٢٠٠٧).
=P) (جدول ٧) جدول ٧: مقايسه تأثير دوره آموزشي سبک زندگي بر بهزيستي معنوي در دو گروه آزمايش و کنترل (به تصویر صفحه رجوع شود) مقايسه تاثيرآموزش سبک زندگي برمولفه هاي بهزيستي معنوي دانشجويان در دو گروه آزمايش و کنترل نتايج آزمون لون جهت بررسي همگني واريانس ها نشان داد که سطح معناداري اين آزمون جهت خرده مقياس بهزيستي وجودي (٢٣٦ .
لذا آزمون کوواريانس جهت بررسي تأثير آموزش در گروه کنترل و آزمايش استفاده شد که نشان داد آموزش سبک زندگي بر بهزيستي وجودي تأثير داشته و رابطه معنادار بود.
=P) (جدول ٨) جدول ٨: مقايسه تاثيردوره آموزشي سبک زندگي بر بهزيستي معنوي در دو گروه آزمايش و کنترل (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتيجه گيري فرضيه ها: ١- آموزش سبک زندگي بر بهزيستي مذهبي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي قزوين مؤثر است .