خلاصة:
کلاس چندپایه کلاسی است که در آن دانش آموزانی با مقاطع تحصیلی متفاوت تحت نظر یک معلم آموزش می بینند این کلاسها دارای مزایا و معایب متعددی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی کلاس های چند پایه و معایب و مزایای حاکم بر این نوع کلاس درس است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در مدارس چند پایه معایبی مانند عدم آموزش آموزگاران متناسب با کلاس های چندپایه، یکسان بودن برنامه درسی با کلاسهای تک پایه و کمبود زمان، امکانات بهداشتی و آموزشی ضعیف و.... وجود دارد. علی رغم معایب متعدد، این مدارس دارای مزایایی از قرار زیر است: یادگیری مشارکتی دانش آموزان، عدم نیاز به مرور مطالب سال های گذشته، رشد مهارت های ارتباطی و اجتماعی دانش آموزان، افزایش مسئولیت پذیری دانش - آموزان و.... نتایج این پژوهش نشان میدهد که با برنامه ریزی اصولی مسئولان آموزشی و توجه ویژه آنها به مدارس چندپایه از طریق افزایش امکانات موجود در این مدارس، تهیه ی محتوای مناسب این نوع کلاسها و آموزش نیروهای توانمند جهت تدریس در کلاس های چندپایه میتوان معایب موجود در این مدارس را به فرصت هایی ارزشمند در راستای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان ساکن در مناطق دور افتاده ی روستایی و عشایری و تبدیل آموزش چندپایه به آموزشی کارآمد تبدیل کرد.
Multi-level class is a class in which students with different educational levels are trained under the supervision of
a teacher, these classes have several advantages and disadvantages. The aim of this study was to investigate the
multi-basic classes and the disadvantages and advantages of this type of classroom. The findings indicate that in
multi-base schools, disadvantages such as lack of education of teachers in accordance with multi-level classes,
the same curriculum with single-base classes and lack of time, poor health and educational facilities, etc. There
is. Despite the numerous disadvantages, these schools have the following advantages: participatory learning of
students, no need to review the contents of previous years, development of communication and social skills of
students, increasing the responsibility of students, etc. The results of this study show that by planning the
principles of educational authorities and paying special attention to multi-level schools by increasing the
facilities in these schools, providing appropriate content for these classes and training capable forces for teaching
in multi-level classes, the disadvantages of these schools can be turned into valuable opportunities to flourish the
talents of students living in remote rural and nomadic areas. Multi-level education became an efficient education.
ملخص الجهاز:
محدوديت هايي مانند کمبود زمان براي تدريس و مشکلات کنترل کلاس نيز عام و مورد تأييد تحقيقات در تمام دنيا بوده ؛ اما بخش قابل توجهي از محدوديت ها ناشي از شرايط نظام آموزشي ايران ، مانند سيستم ٣-٣-٦ است که از يک طرف ، تعداد پايه در يک کلاس را افزايش داده و از طرف ديگر، حضور دانش آموزان دختر و پسر پايه ششم که در اوج بحران بلوغ قرار دارند، مشکلات بيشتري را در خصوص پيشگيري از برخي آسيب ها و کنترل کلاس ، ايجاد کرده است .
از ديدگاه صمديان (١٣٩٦: ١٢) کلاس چندپايه عبارت است از کلاسي که چند پايه ي تحصيلي از دانش آموزان دوره ي ابتدايي با تفاوت سني و به صورت مختلط (دختر و پسر) در يک اتاق درسي تشکيل شده و توسط يک معلم در قالب همان جدول ساعت کلاس هاي تک پايه اداره ميشود.
سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي (١٤٠٠: ٢) دلايل اصلي تشکيل کلاس هاي چندپايه را اين گونه بيان کرده است : پراکندگي روستاها و عوامل خاص جغرافيايي، فقدان ، کمبود و يا نامناسب بودن راه هاي ارتباطي بين روستاها و شهرها و عدم دسترسي به وسيله نقليه مناسب براي حضور در مدارس تک پايه ، تعصبات قومي و قبيله اي که باعث ممانعت از حضور دانش - آموزان در مدارس مناطق ديگر ميشود.
106 معايب کلاس هاي چند پايه بشيري حدادان و همکاران (١٣٩٤: ٤، ٥) در پژوهش خود مشکلات موجود در کلاس هاي چندپايه در رابطه با کلاس درس ، دانش آموزان ، معلمان ، اوليا و همچنين عدم مطابقت چندپايگي در ارتباط با نظام آموزش فعلي را بررسي کرده و به صورت زير برشمرده اند.