خلاصة:
بررسی رابطه مغز و فراگیری زبان، همواره مورد علاقه پژوهشگران علوم مختلف بوده است. این امر شاید برخاسته از ویژگی چند بعدی زبان باشد که سایر فعالیت های بشری را تحت تاثیر خود قرار میدهد. یکی از مسائلی که از دیرباز مطرح بوده است، پرداختن به چگونگی توانایی مغز در فراگیری زبان و نیز چگونگی تاثیر فراگیری زبان بر مغز است. درباره ی تاثیر دوزبانگی در عملکردهای ذهنی و خصوصا هوش و حافظه به دو دیدگاه متقابل میتوان اشاره کرد: دیدگاه مبتنی بر دو زانگی افزایشی و دیدگاه مبتنی بر دو زانگی کاهشی. در این جستار ابتدا به توضیح دوزبانگی، انواع دوزبانگی، تعریف حافظه و انواع آن و ساختار ذهنی افراد دوزبانه توضیح داده میشود و سپس تاثیرات مثبت و منفی یادگیری زبان دوم بررسی میشوند و نتایج بیانگر آن است که یادگیری زبان دوم بر حافظه و بهبود شناخت تاثیر مثبت داشته است.
ملخص الجهاز:
واژه هاي کليدي: انعطاف پذيري مغز، يادگيري زبان دوم ، دوزبانگي، هوش ، حافظه 340 مقدمه همه انسان ها به محض تولد و شايد پيش از آن و در دوران جنيني به اکتساب يا فراگيري زبان مي پردازند که اين امر به عنوان ابزار ارتباطي، در تحقق ماهيت اجتماعي آنان ، نقش بسيار مهمي ايفا ميکند.
براين اساس ، ميتوان ادعا نمود که فراگيري زبان اول به صورت ناخودآگاه و با قرار گرفتن در محيط زباني رخ ميدهد، اما در عين حال ، اين ويژگي اجتماعي بودن انسان که در حقيقت به منظور برقراري ارتباط هرچه بيشتر با دنياي پيرامون است ، اورا به سوي يادگيري زبان هاي ديگر سوق ميدهد.
امروزه در سطح جهان کشورهايي وجود دارند که در آنها دو يا چند زبان مختلف رايج بوده يکي از آن زبان ها به عنوان زبان مشترک يا رسمي پذيرفته شده است اگر زبان کودک وزبان رسمي متفاوت باشد پديده ي دوزبانگي به وجود ميآيد که فرد ميبايست علاوه بر زبان مادري خود زبان ديگري نيز بياموزد، لذا کوشش هاي او براي کسب علم بيشتر از افراد تک زبانه مي - باشد.
در زمينه آموزش زبان دوم به کودکان باورهاي غلطي وجود دارد که ميتوان به موارد زير اشاره کرد: ١) گيج شدن بچه ٢)ايجاد تأخير کلامي ٣) قاطي کردن زبان ها شباهت ها و تفاوت هاي زبان اول و زبان دوم سرعت يادگيري زبان دوم ميتواند براي بسياري از مردم ، فرايند يادگيري مادام العمر و طولاني مدت باشد.