خلاصة:
پژوهش حاضر، به منظور بررسی رابطه بین عدالت شغلی و نگرش کار اسلامی با سلامت روان معلمان و مدیران دوره ابتدایی شهرستان آمل انجام پذیرفت. در این پژوهش، جامعه آماری، شامل ١١٥٠ از معلمان دوره ابتدایی شهرستان آمل، بوده است.
با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و بر اساس جدول مورگان تعداد ٢٩٠ نفر به عنوان نمونه انتخاب میشوند. دادهها با استفاده از پرسشنامه عدالت شغلی نیهوف و مورمن (١٩٩٣)، پرسشنامه نگرش کار اسلامی علی (١٩٨٨) و پرسشنامه سلامت روانی گلدبرگ (GHQ) میباشد، در بین نمونه انتخاب شده از جامعه معلمان دوره ابتدایی شهرستان آمل جمع آوری گردید. از آزمون کولموگروف اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن داده های پژوهش، از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی برای بررسی معنیدار بودن فرضیه های تحقیق، مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که بین عدالت شغلی و نگرش کار اسلامی با سلامت روان معلمان دوره ابتدایی شهرستان آمل، در سطح معنیداری ٠/٠٥ رابطه معنیدار و به صورت منفی وجود دارد و فرض تحقیق تایید میشود.
The present study was conducted in order to investigate the relationship between job justice and Islamic work attitude with the mental health of primary school teachers and principals in Amol city. In this research, the statistical population included 1150 primary school teachers in Amel city. Using random sampling method and based on Morgan's table, 290 people are selected as a sample. The data were collected using Niehoff and Morman (1993) occupational justice questionnaire, Ali Islamic work attitude questionnaire (1988) and Goldberg mental health questionnaire (GHQ), among the selected sample of primary school teachers in Amol city. Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of research data, Pearson's correlation test and linear regression test were used to check the significance of the research hypotheses. The results of the research showed that there is a significant and negative relationship between job justice and Islamic work attitude with the mental health of primary school teachers in Amol city, at a significance level of 0.05, and the research hypothesis is confirmed.
ملخص الجهاز:
نتايج تحقيق نشان داد که بين عدالت شغلي و نگرش کار اسلامي با سلامت روان معلمان دوره ابتدايي شهرستان آمل ، در سطح معنيداري ٠/٠٥ رابطه معنيدار و به صورت منفي وجود دارد و فرض تحقيق تأييد ميشود.
واژه هاي کليدي: عدالت شغلي، اخلاق اسلامي کار، سلامت روان 603 مقدمه : براساس تعريف سازمان بهداشت جهاني، سلامت عمومي عبارت است از رفاه کامل جسمي، رواني و اجتماعي فرد، که بين اين سه جنبه تأثير متقابل و پويا وجود دارد.
يافته هاي تحليل همبستگي ميان متغيرهاي پژوهش نشان ميدهد ميان اين متغيرها، همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد، همچنين در اين تحقيق ، نقش ميانجي تعهد سازماني در رابطۀ بين اخلاق اسلامي کار و رضايت شغلي و در رابطه بين فرهنگ سازماني و رضايت شغلي مورد تأييد قرار گرفت .
نتيجه گيري: در اين پژوهش مشخص گرديد که بين عدالت شغلي و نگرش کار اسلامي با سلامت روان معلمان دوره ابتدايي شهرستان آمل ، در سطح معنيداري ٠/٠٥ رابطه معنيدار و به صورت منفي وجود دارد و فرض تحقيق تأييد ميشود.
The data were collected using Niehoff and Morman (1993) occupational justice questionnaire, Ali Islamic work attitude questionnaire (1988) and Goldberg mental health questionnaire (GHQ), among the selected sample of primary school teachers in Amol city.
The results of the research showed that there is a significant and negative relationship between job justice and Islamic work attitude with the mental health of primary school teachers in Amol city, at a significance level of 0.