خلاصة:
اخلاق حرفه ای یکی از شاخه های علم اخلاق به شمار میآید که مهم ترین وظیفه آن رشد و توسعه قوانین مبتنی بر اخلاق در مشاغل است. این موضوع در تعلیم و تربیت، به منظور تربیت انسان های نیک بسیار اهمیت دارد؛ زیرا یک معلم با اخلاق حرفه ای بر روی متربی بیشترین و مطلوب ترین تاثیر را خواهد گذشت. با توجه به اهمیت نوجوانان و جوانان به عنوان دانش آموز مقطع متوسطه در کشور ما و تاثیری که فریضۀ الهی نماز در زندگی حال و آیندة آنها و متعاقب آن در آیندة کشور بر جای خواهد گذاشت، این پژوهش به بررسی نقش اخلاق حرفه ای معلم در تشویق دانش آموز متوسطه به نماز پرداخته است.
شیوه انجام پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است و نتیجه نشان میدهد که یک معلم توانا با اخلاق حرفه ای در ترغیب و انگیزه دادن به دانش آموز مقطع متوسطه جهت خواندن نماز و تداوم در انجام این فریضه شیوه های خاصی به کار میبرد که فروتنی در مقابل دانش آموز، داشتن شرح صدر، برخورداری از اخلاق نیک، دعوت دانش آموز بر اساس اخلاق و ادبیات و فرهنگ وی، عمل به آنچه که میگوید، وقت شناسی، اهمیت به فضای نمازخانه، اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی مهم ترین این شیوهها به شمار میآیند.
Professional ethics is one of the branches of ethics, the most important task of which is the growth and development of ethics-based rules in business. This issue is very important in education, in order to train good people; Because a teacher with professional ethics will have the greatest and most favorable effect on the student. Considering the importance of teenagers and young people as secondary school students in our country and the effect that the divine duty of prayer will have on their present and future lives and subsequently on the future of the country, this research examines the role of teacher's professional ethics in encouraging secondary school students. He has prayed. The method of conducting the present research is descriptive-analytical and the result shows that a capable teacher with professional ethics in persuading and motivating secondary school students to pray and to continue in performing this duty uses special methods that humility in front of the student, having a description Sadr, having good morals, inviting the student based on his ethics, literature and culture, doing what he says, being punctual, paying attention to the atmosphere of the prayer room, implementing cultural and educational programs are the most important of these methods.
ملخص الجهاز:
شيوه انجام پژوهش حاضر توصيفي- تحليلي است و نتيجه نشان ميدهد که يک معلم توانا با اخلاق حرفه اي در ترغيب و انگيزه دادن به دانش آموز مقطع متوسطه جهت خواندن نماز و تداوم در انجام اين فريضه شيوه هاي خاصي به کار ميبرد که فروتني در مقابل دانش آموز، داشتن شرح صدر، برخورداري از اخلاق نيک ، دعوت دانش آموز بر اساس اخلاق و ادبيات و فرهنگ وي، عمل به آنچه که ميگويد، وقت شناسي، اهميت به فضاي نمازخانه ، اجراي برنامه هاي فرهنگي و آموزشي مهم ترين اين شيوه ها به شمار ميآيند.
يک معلم با اخلاق حرفه اي در عرصۀ تربيت ديني دانش آموزان با به کار بستن اصول و شيوه هاي مؤثر و کارآمد ميتواند در سرعت بخشي و بالا بردن انگيزه دانش آموزان براي اقامۀ نماز تأثيرگذار باشد.
311 گفتار يک معلم با اخلاق حرفه اي با رفتار و عقيده وي منطبق است ؛ زيرا چنين معلمي ميداند که توصيه به آنچه عمل نمي کند، موجب پيدايش تناقض و شکاف در ساحت هاي وجودي دانش آموز خواهد گرديد و اگر صائب ترين سخنان را بر زبان آورد و خود عامل به آن ها نباشد، هر چند صحيح و قابل استفاده براي ديگران باشد، نميتواند تأثيرگذار باشد؛ بنابراين زماني که به دانش آموزان بر خواندن نماز تأکيد ميکند، خود نيز بايد با در نماز جماعت شرکت کند و حتي پيش قدم شود.