خلاصة:
رفتارهای تهاجمی یا پرخاشگرانه از شایع ترین اختلالات رفتاری انسان است. بر اساس بررسیهای انجام شده، درصد زیادی از مشکلات رفتاری کودکان تحت عناوین مختلف به پرخاشگری مربوط میشود. وجود نظریات متنوع دراین مورد حاکی از پیچیدگی موضوع است. از نظر علمی باید گفت پرخاشگری یک کشش و یا یک گرایش در فرد است که به صورت زدن، کشتن و ویران کردن، خود را نشان میدهد، امری که فرد به عنوان عکس العمل از خود بروز میدهد به گونه ای است که باید گفت مناسب عمل و یا رفتار طرف مقابل نیست. پرخاشگری را گاه چدیده ای ذاتی و فطری و ارثی میدانند و برخی نیز علل محیطی و اکتسابی را در آن دخیل میدانند. پرخاشگری موجب پایین آمدن سطح تعاملات اجتماعی میشود و دانش آموزان نیز از این دایره بیرون نیستند و وجود پرخاشگری در انان موجب ناسازگاری با محیط مدرسه، معلمان و دیگر دانش آموزان میشود. در این مقاله برآنیم که با بررسی پدیدة پرخاشگری با روش توصیفی، به شناسایی علل و عوامل آن و شبوه های رفع آن در دانش آموزان به روش تحلیلی بپردازیم. یافته های این پژوهش گویای تاثیر منفی پرخاشگری در میزان موفقیت تحصیلی و لزوم رفع این نقیص در دانش آموزان است.
ملخص الجهاز:
در اين تعريف ، قصد و نيت فرد مهم است ، يعني رفتاري پرخاشگري محسوب مي شود که از روي قصد و عمد براي صدمه زدن به ديگري يا به خود انجام گرفته باشد (عليخاني و همکاران ، ١٣٩١: ٦١).
١-١- بيان مسئله اولين سؤالي که در مورد رفتارهاي نابه هنجار افراد خصوصا مشکلات رفتاري – ايذايي از جمله پرخاشگري مطرح مي شود اين است که علل پرخاشگري چيست ؟ از مطالعه و بررسي علل پرخاشگري دانش آموزان منطقه و استفاده از نظريات صاحب نظران علوم اجتماعي و روان شناسي و يافته هاي محققين مي توان به عوامل شخصيتي، عوامل آموزشگاهي، عوامل اجتماعي و عوامل خانوادگي به عنوان علل پرخاشگري دانش آموزان تبيين نمايد (تفتي و همکاران : ١٣٨٨: ٨١).
هدف اصلي اين پژوهش بررسي اثر بخشي آموزش گروهي مبتني بر تحليل ارتباط محاوره اي بر کاهش رفتارهاي پرخاشگرانه دانش آموزان دختر پايه اول دبيرستان شهر رشت است .
از نظر او «هر عمل و رفتاري که به طور مستقيم در جهت هدفي و به منظور آزار و اذيت رساندن به ديگران که مايل نيستند مورد آزار و اذيت قرار گيرند اعمال شود» پرخاشگري ناميده مي شود (نلسون ، ١٣٦٩: ٢٢) 21 ٢-٢- علل پرخاشگري پرخاشگري به منزله مفهومي کلي تر از تهاجم (INCURSION) به ندرت موضوع بررسي هاي جامع در روان شناسي يا در بخشي از آن يعني روان تحليل گري واقع شده و به طور کلي به نحو چشمگيري جاي آن در فهرست مجموعه هاي مربوط به تحول کودک خالي است .
٥-٥-٢- پرخاشگري ناشي از افسردگي پرخاشگري و کج خلقي در کودکان چنانچه با علامت هاي ديگر همراه باشد، مي تواند نشانه اي از افسردگي باشد که در اين صورت لازم است شرايط زندگي کودک تمام و کمال مورد بررسي قرار گيرد (به پژوه و نوري، ١٣٨١: ١٦٣).