خلاصة:
هدف پژوهش حاضرشناسایی مولفه های فرسودگی شغلی و ارائه مدلی جهت کاهش فرسودگی شغلی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی متوالی و برحسب زمان گرداوری داده، مقطعی است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه به امر در زمینه ارائه کاهش فرسودگی شغلی کارکنان بود. برای تعیین نمونههای این پژوهش از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند از 20 خبره استفاده شد. جامعۀ آماری بخش کمی شامل کلیه کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 2085 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و محاسبه حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 325 نفر بهعنوان آزمودنی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه 56 گویه ای می باشد. روایی ابزار کمی از طریق روایی سازه ای به تایید رسید و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 0.89 محاسبه گردید. نتایج حاصل از اجرای پژوهش نشان داد، مهمترین مولفه های فرسودگی شغلی در میان کارکنان تصمیم گیری و کنترل و نظارت، فناوری اطلاعات، نظام مالی و بودجه، نظام پاداش، سیستم تحقیق و توسعه، فضا، تجهیزات و امکانات، ویژگی فردی کارکنان، ویژگی فردی مدیران، فرهنگ سازمانی، امنیت شغلی، حمایت مدیریت، سیاسی، قانونی، دولتی، فرهنگی و اقتصادی می باشد. در مجموع شناسایی مولفه های فرسودگی شغلی و کاهش آن موجب افزایش بهره وری منابع انسانی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد.
The aim of the current research was to identify the components of job burnout and provide a model to reduce the job burnout of employees of the central organization of Islamic Azad University. research method according to the purpose, applied; According to the type of data, it is mixed (qualitative-quantitative) of sequential exploratory type, and according to the time of data collection, it is cross-sectional. The statistical population of the qualitative part of the research included experts, specialists and knowledgeable people in the field of reducing employee burnout. To determine the samples of this research, a targeted non-random sampling method of 20 experts was used. The statistical population of the quantitative part included all employees of the central organization of Islamic Azad University in the number of 2085 people. Using the multi-stage cluster random sampling method and calculating the sample size based on Morgan's table, 325 people were selected as subjects. The research tool is a 56-item questionnaire. The validity of the quantitative tool was confirmed through construct validity and its reliability was calculated by calculating Cronbach's alpha of 0.89. The results of the research showed that the most important components of job burnout among employees are decision-making and control and supervision, information technology, financial and budget system, reward system, research and development system, space, equipment and facilities, individual characteristics of employees, characteristics Individual managers, organizational culture, job security, management support, political, legal, governmental, cultural and economic. In general, identifying the components of job burnout and reducing it will increase the productivity of human resources in the central organization of Islamic Azad University.
ملخص الجهاز:
نتايج حاصل از اجراي پژوهش نشان داد، مهمترين مولفه هاي فرسودگي شغلي در ميان کارکنان تصميم گ ري ي و کنترل و نظارت، فناوري اطلاعات، نظام مالي و بودجه ، نظام پاداش، سيستم تحقيق و توسعه ، فضا، تجهيزات و امکانات، ويژگي فردي کارکنان، ويژگي فردي مديران، فرهنگ سازماني ، امنيت شغلي، حمايت مديريت ، سياسي، قانوني، دولتي، فرهنگي و اقتصادي مي باشد.
تعريف فرسودگي شغلي ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهاني به اين شرح است : سـندرم ناشي از استرس مـزمن محـل کـار کـه بـه خـوبي مـديريت نشـده اسـت (حميدي و شـاملو، ١٤٠٠).
بـا بررسـي ادبيـات در زمينـه فرسـودگي شـغلي و مطالعـه مـوردي شـرکت هـا و سـازمانهـايي کـه برنامه هايي را در اين مورد اجرا کردهاند اين طور به نظر ميرسد که تهيـه برنامـه اي مـنظم و جـامع براي کاهش فرسودگي شغلي کارکنان در سطوح مختلف از الزامات سازمان هاي پيشـرو بـه شـمار ميرود.
٤- عـدم توجه به تجربه ، تخصص و شايسته بودن افراد ٥- رابطه جايگزين ضابطه با توجه به موارداشاره شده پژوهشگر درنظر دارد مدلي جهت کاهش فرسودگي شغلي کارکنان سازمان مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي ارائه نمايد.
مقايسـه ميانگين ها نشان داد اثر بخشي آموزش مهارت هاي زندگي در محيط کار باعث کاهش فرسودگي شغلي و افزايش شادکامي در کارکنان شده است .
سؤالهاي مصاحبه با خبرگان (رجوع شود به تصویر صفحه) مرحله کمّي پژوهش شامل پرسشنامه است که از دو بخش اطلاعات جمعيت شـناختي و پرسشـنامه محقق ساخته ارائه کـاهش فرسـودگي شـغلي کارکنـان سـازمان مرکـزي دانشـگاه آزاد اسـلامي و شرايط علي و پيامدهاي آن تشکيل شده است .