خلاصة:
هدف از انجام این مقاله بررسی این موضوع است که با توجه به شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن آموزشهای دانشآموزان چه مشکلاتی در این نوع فرآیند آموزشی بهویژه در حوزه آموزشوپرورش شهرستان نهاوند وجود دارد؟ این مقاله از منظر هدف کاربردی، از منظر روش، توصیفی- پیمایشی و از منظر نوعشناسی نیز جزو تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری این مقاله کلیه معلمان، کارکنان و دانشآموزان حوزه آموزشوپرورش شهرستان نهاوند بودند که تعداد آنها بیش از 10000 نفر میباشد و از این میان تعداد 385 نفر از آنان بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از روش توزیع مجازی پرسشنامه فردبهفرد استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط افراد خبره تایید و پایایی آن 82/ 0 به دست آمد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد عدم امکان فعالیت گروهی، دشواری ارزشیابی دانشآموزان، عدم امکان آموزش چهره به چهره، عدم آگاهی معلم از میزان و چگونگی فعالیت دانشآموزان، دشواری در تهیه ابزار لازم و عدم وجود تعامل موثر و انگیزه کافی مشکلاتی هستند که به ترتیب بیشترین اثر را بر آموزش مجازی دانشآموزان شهرستان نهاوند دارند، اما در خصوص عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت و ناآشنایی با فضای مجازی و امکانات آن اثر معناداری مشاهده نشد.
The purpose of this article is to investigate the issue of what problems in this type of educational process, especially in the field of education in Nahavand city, considering the prevalence of coronary heart disease and virtualization of students' education? This article is descriptive-survey from the point of view of applied purpose, from the point of view of method and from the point of view of typology. The statistical population of this article was all teachers, staff and students in the field of education in Nahavand city, whose number is more than 10,000 people, and 385 of them were selected as the sample size. The virtual distribution method of individual questionnaire was used to collect data. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was 0.82. The results of regression test showed the impossibility of group activities, difficulty in evaluating students, impossibility of face-to-face teaching, lack of teacher awareness of the amount and how students work, difficulty in providing the necessary tools and lack of effective interaction and sufficient motivation are the most common problems. Have an effect on virtual education of students in Nahavand city, but there was no significant effect on lack of high-speed Internet access and unfamiliarity with cyberspace and its facilities.
ملخص الجهاز:
نتایج این پژوهش نشان داد ١- دشواری در تهیه ابزار لازم ، ٢- عدم دسترسـی بـه اینترنت پرسرعت ، ٣- عدم امکان آموزش چهره به چهره ، ٤- عدم امکـان فعالیـت گروهـی ، ٥- عـدم آگاهی معلم از میزان و چگونگی فعالیت دانش آموزان ، ٦- ناآشنایی با فضای مجازی و امکانـات آن ، ٧- دشواری ارزشیابی دانش آموزان و ٨- عدم وجود تعامل مـؤثر و انگیـزه کـافی مشـکلاتی آمـوزش مجازی هستند که در آموزش وپرورش ایران در زمان شیوع کووید ١٩ وجود دارند.
نتایج این بررسی نشان داد با توجه به اینکـه در اکثـر #$$001 > چالش های آموزش مجازی در زمان شیوع بیماری کووید ١٩ (موردمطالعه : آموزش وپرورش شهرستان نهاوند) دانشگاه ها فقط بخش کوچکی از دانش آمـوزان مـی تواننـد از فـرم هـای تحـرک تحصـیلی کـه شـامل مسافرت به خارج از کشور می شوند بهره مند گردند.
همچنین با توجه به مقادیر ستون نسبت بخت ها می بینیم که مقدار آن برای تمام متغیرهای بیشـتر از 145 پژوهش های پیشرفت : سیستم ها و راهبردها، سال دوم ، شماره ٢، تابستان ١٤٠٠ یک است ؛ این عدد بیان می کند که دشواری در تهیه ابزار لازم ، عدم امکان آموزش چهره بـه چهـره ، عدم امکان فعالیت گروهی ، عدم آگاهی معلم از میزان و چگـونگی فعالیـت دانـش آمـوزان ، دشـواری ارزشیابی دانش آموزان و عدم وجود تعامل مؤثر و انگیزه کافی ، مشکلات آمـوزش مجـازی در حـوزه آموزش وپرورش شهرستان نهاوند را افزایش می دهد.