خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ادراک شده میان بازاریابی داخلی و سکوت سازمانی با عملکرد سازمانی در کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری انجام گردیده است. این پژوهش از نظر هدف پژوهش از نوع کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 175 نفر بوده که در این پژوهش تمام جامعه بهعنوان جامعه نمونه در نظر گرفته شده است. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به بازاریابی داخلی از پرسشنامه استاندارد بازاریابی داخلی بانسال (2001) و برای جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به سکوت سازمانی از پرسشنامه سکوت سازمانی واکولا و برادوس (2005) و برای جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به عملکرد سازمانی از پرسشنامه عملکرد سازمانی یانگ و همکاران (2004) استفاده شده است؛ که روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحبنظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی موردبررسی قرار گرفتند و پس از اصلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگر، پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کورنباخ به ترتیب 835/ 0، 915/ 0 و 917/ 0 برآورد گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها جهت آمار توصیفی از آزمونهای فراوانی مانند میانگین، انحراف استاندارد و جهت آمار استنباطی آزمون کولموگروف - اسمیرنوف برای آزمون تعیین نرمال بودن یا غیر نرمال بودن توزیع جامعه و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام گرفت. نتایج نشان داد که بازاریابی داخلی 12% درصد و سکوت سازمانی 11% درصد، توانایی پیشبینی عملکرد سازمانی در کارکنان را دارند و همچنین نتایج نشان داد که بین بازاریابی داخلی با عملکرد سازمانی رابطه معنادار و مثبت به میزان (367/ 0 =r) وجود دارد. همچنین بین سکوت سازمانی و عملکرد سازمانی رابطه معنادار و منفی به میزان (296/ 0 -=r) وجود دارد.
The purpose of this study was to determine the relationship between internal marketing and organizational silence with organizational performance among employees of the General Directorate of Islamic Culture and Guidance of Chaharmahal va Bakhtiari province. This research is a descriptive correlational in terms of purpose of the research and in terms of data collection. The statistical population of this study was staff of the General Directorate of Sport and Youth of Chaharmahal va Bakhtiari province. In this study, library studies were used to complete the theoretical foundations. To collect data and information on internal marketing from Bansal Standard Internal Marketing Questionnaire (2001) and to collect data and information on organizational silence from Vacula and Brados Organizational Silence Questionnaire (2005) and to collect data Organizational Performance Data and Organizational Performance Questionnaire Yang et al. (2004) were used. The validity of the questionnaires was confirmed by the supervisor and several subject matter experts. The reliability coefficients of the three questionnaires were estimated 0.835, 0.915 and 0.917, respectively, using Cronbach's alpha coefficient. Frequency tests such as mean, standard deviation, and inferential statistics were used for data analysis. Has been used. In this study SPSS software was used for data analysis. The results showed that internal marketing (12%) and organizational silence (11%) were able to predict organizational performance in employees. The results also showed that there is a significant and positive relationship (r=0.367) between internal marketing and organizational performance. Also, there is a significant and negative relationship (r=0.296) between organizational silence and organizational performance
ملخص الجهاز:
در کنار این امر، مدیریت منـابع انسـانی درصدد دستیابی به تعهد مشتریان داخلی، رضایت شغلی و جلب اعتماد به مدیران است که این امـر بـا فعالیت های بازاریابی داخلی سازمان را از چند جنبه مختلف میتـوان موردبررسـی قـرار داد (بانسـال و همکاران ٤، ٢٠٠١): ١- امنیت شغلی: احساس داشتن یـک شـغل مناسـب و اطمینـان از تـداوم آن در آینـده و فقـدان lt;P>161 پژوهش های پیشرفت : سیستم ها و راهبردها، سال دوم ، شماره ٢، تابستان ١٤٠٠ عوامل تهدیدکننده شرایط مناسب کاری در آن شغل ٢- آموزش های متنوع و گسترده : رشد آگاهی و توانـاییهـای بـالقوه انسـان و وسـیله ای بـرای شناسایی مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه و پی بردن به راه حل های مناسب برای آن ها ٣- ارائه پاداش های سـخاوتمندانه : ارائـه حقـوق و مزایـای بـالاتر از متوسـط سـطح صـنعت و پرداخت متناسب با عملکرد و بهره وری ٤- تسهیم اطلاعات : استفاده از روش های مختلف برای برقـراری جریـان اطلاعـات در سـازمان و ایجاد سهولت در زمینه تصمیم گیری و یک مکانیسم مناسـب بـازخورد و ارتقـای سـطح توانـاییهـای سازمان ٥- توانمندسازی کارکنان : توانمندسازی این طور تعریف شده است که قـادر سـاختن یـا مجـاز نمودن توانمندسازی از طریق استخدام افراد مناسب و آموزش آن ها جهت واگـذاری سـطوح مناسـب مسئولیت میتواند به طور اثربخش به واقعیت بپیوندد.