خلاصة:
گردشگری کشاورزی یا آگری توریسم (Agre Turism) یکی از جدیدترین جاذبههای صنعت گردشگری است. این نوع تور، ارائه خدمات و تولیدات گردشگری در مناطق کشاورزی را شامل میشود. در دنیای رقابتی امروز، جذب مشتریان بقای سازمان را تضمین میکند؛ لذا بقای سازمانها بدون وجود یک سیستم مدیریت کارآمد ارتباط با مشتری امکانپذیر نخواهد بود. در این پژوهش با ارائه یک مدل مفهومی نقش مدیریت ارتباط با مشتریان در توسعه گردشگری کشاورزی بررسی میشود. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی بوده و در آن جشنواره برداشت انگور ارومیه که نمونه بارز گردشگری کشاورزی است، بهعنوان مطالعه موردی بررسی میشود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 108 تعیین شده و جمعآوری اطلاعات از روش پرسشنامه انجام گردیده است. تجزیهوتحلیل اطلاعات با روش مدلسازی معادلات ساختاری و از طریق نرمافزار Smart PLS انجام میشود. نتایج بیانگر تائید تمام فرضیههای تحقیق میباشد و مدیریت ارتباط با مشتری، تأثیر بهسزایی بر گردشگری کشاورزی دارد.
Agricultural tourism is one of the newest attractions of the tourism industry. This type of tour includes a combination of agriculture, providing services and products with unique tourism experience in agricultural areas. On the other hand, in today's competitive world, attracting customers to the organization ensures the survival of the organization. With the emergence of the phenomenon of privatization and exit from monopoly, competition among organizations will increase and the survival of organizations and industries will not be possible without the existence and implementation of an efficient customer relationship management system. In this research, by presenting a conceptual model, the role of customer relationship management in the development of agricultural tourism is investigated. This research is applied in terms of purpose and in that grape harvest festival which can be a clear example for agricultural tourism in Urmia is studied as a case study. The sample size was determined based on Cochran's formula 108 and data collection was done by questionnaire. In order to analyze the collected information, the structural equation modeling method was used with Smart PLS software. The results confirm all research hypotheses and customer relationship management has a significant impact on agricultural tourism
ملخص الجهاز:
لاتین 52 ارزیابی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر توسعه گردشگری کشاورزی : مطالعه موردی نتایج و یافته ها به منظور تحلیل داده های جمع آوریشده از طریق پرسشنامه ، ابتدا نرمال بودن داده ها بـا اسـتفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف (Kolmogorov Smirnov test) بررسی میشود.
ضرایب بارهای عاملی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 54 ارزیابی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر توسعه گردشگری کشاورزی : مطالعه موردی جدول ٣ نتایج آزمون فرضیه ها را با توجه به مدل مفهومی پژوهش نشان میدهد.
بررسی معیار GOF {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 55 پژوهش های پیشرفت : سیستم ها و راهبردها، سال دوم ، شماره ٤، زمستان ١٤٠٠ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} GOF =ඥ0/656כ0/557 =0/604 نتیجه گیری نتایج به دست آمده نشان می دهد که سیستم مدیریت ارتباط با مشتری بر گردشگری کشـاورزی بـا ضریب استاندارد ٠/٦١٢ اثر مثبت و معناداری را دارد؛ بنابراین این فرضیه تائید شده و با پـژوهش هـای (سلطانی و همکاران ، ٢٠١٨) و (تریزنووا و همکاران ١، ٢٠١٥) همسویی دارد.
نتایج نشان داده است که سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مـی توانـد تـأثیر بـه سـزایی در توسـعه گردشگری کشاورزی داشته باشد.
Tourism Management on the example ofت The use of CRM instruments in agritourism .
. ٥٦-٤٩ ١٦٫ Service Management 57 پژوهش های پیشرفت : سیستم ها و راهبردها، سال دوم ، شماره ٤، زمستان ١٤٠٠ The effect of customer relationship .