خلاصة:
تجارت الکترونیک شامل خرید و فروش، بازاریابی و خدمت رسانی برای محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق اینترنت و سایر شبکهها است. کسب و کار اینترنتی نوعی تجارت الکترونیک است که عبارتست از خرید، فروش، مبادله کالا، خدمات و اطلاعات از طریق شبکههای رایانهای از جمله اینترنت میباشد. ارتباطات تجارت الکترونیک از زاویه دیگر تحت عنوان کسب و کار الکترونیکی مطرح میشود. برای کسب و کار اینترنتی خانگی تعریف دقیقی وجود ندارد اما میتوان به این صورت بیان کرد که هر کسب و کاری که در منزل انجام میشود نوعی کسب و کار اینترنتی خانگی است. کسبوکارهای خانگی به دلیل دارا بودن مزایای متعددی نظیر پتانسیل قابل توجه در افزایش اشتغال در کشور و هزینهی توسعه بسیار پایین، در سالهای اخیر در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است. این کسبوکارها در گروه کسبوکارهای کوچک و متوسط تقسیم بندی میشوند. با در نظر گرفتن این مطلب که توسعه کسبوکار منبعی مهم برای توسعهی اقتصادی کشورها محسوب میگردد، بررسی عوامل موثر بر ارتقا کسبوکارهای خانگی میتواند در توسعه و پشتیبانی این کسبوکارها موثر واقع گردد. فرآیند توسعه کسبوکار متاثر از عوامل متعددی میباشد که سرمایه گذاریهای داخلی یکی از آنهاست. در این مقاله ابتدا به تشریح مفهوم تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی پرداخته شده است و سپس به بررسی انواع کسب و کار اینترنتی خانگی پرداخته شده است. در نهایت با توجه به اطلاعات جمع آوری شده، مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی خانگی در تجارت الکترونیکی ایران در کشور ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
مرتضي کوشکي ١ مجتمع فني و مهندسي اسفراين (نويسنده مسئول ) ٢ مجتمع فني و مهندسي اسفراين ٣مجتمع فني و مهندسي اسفراين ٤دانشگاه فردوسي مشهد چکيده تجارت الکترونيک شامل خريد و فروش ، بازاريابي و خدمت رساني براي محصولات ، خدمات و اطلاعات از طريق اينترنت و ساير شبکه ها است .
کسب و کار اينترنتي نوعي تجارت الکترونيک است که عبارتست از خريد، فروش ، مبادله کالا، خدمات و اطلاعات از طريق شبکه هاي رايانه اي از جمله اينترنت ميباشد.
در نهايت با توجه به اطلاعات جمع آوري شده ، مزايا و معايب کسب و کار اينترنتي خانگي در تجارت الکترونيکي ايران در کشور ارائه شده است .
تجارت الکترونيکي معمولاً کاربرد وسيع تري دارد، يعني نه تنها شامل خريد و فروش از طريق اينترنت است بلکه ساير جنبه هاي فعاليت تجاري، مانند خريداري، صورت برداري از کالاها، مديريت توليد و تهيه و توزيع و جابه جايي کالاها و همچنين خدمات پس از فروش را در بر ميگيرد.
تجارت الکترونيکي در سطح وسيعي کاربرد دارد به اين معنا که نه تنها شامل خريد و فروش از طريق اينترنت است ؛ بلکه شامل ساير جنبه هاي فعاليت تجاري مانند تهيه ليست از کالاها، مديريت توليد، تهيه ، توزيع ، جا به جايي کالاها و همچنين خدمات پس از فروش ميشود.
ارتباط کسب و کار اينترنتي خانگي و تجارت الکترونيک تجارت و روش هاي کسب و کار, يکي از مهم ترين حوزه هايي است که با به کارگيري فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي و اينترنت به سرعت و به شدت تحت تاثير قرار گرفت .