خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تجربه بنیانگذاران شرکتهای دانشبنیان و شناسایی شرایط مداخلهای و زمینهای در شکلگیری هوشیاری کارآفرینانه در آنان بود. روش پژوهش: در این پژوهش، از روش تحقیق گراندد تئوری سیستماتیک استفاده شده است و واحد تحلیل، مفاهیم مستخرج از روایتهای مصاحبه شوندگان بود. جامعه آماری شامل تمامی کارآفرینان ۸۴ شرکت دانشبنیان واقع در شهر مشهد در سال ۱۳۹۹ بوده و مصاحبه عمیق با ۲۰ کارآفرین مدیر یا مسئول شرکت دانشبنیان صورت گرفت. حجم نمونه نیز بر اساس اشباع نظری پس از مصاحبههای عمیق تعیین شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از این است که شرایط مداخلهای و زمینهای متعددی در پرورش هوشیاری کارآفرینانه نقش دارند. شرایط مداخلهای شامل کنش عاطفی و سازنده در خانواده، سرمایه اجتماعی رابطهای، دیگرخواهی، خودپنداره مثبت، توانایی نفوذ اجتماعی و منش سازنده میباشند. همچنین، شرایط زمینهای در شکلگیری هوشیاری کارآفرینانه شامل میدان آموزش، پیوندهای قوی و ضعیف، مدرنیته سیال و خانواده دموکراتیک هستند. نتیجهگیری: هوشیاری کارآفرینانه توانایی تشخیص فرصتهای کارآفرینی را دارد و شناسایی و پرورش شرایط مداخلهای و زمینهای میتواند در پرورش هوشیاری کارآفرینانه موثر باشد. پژوهش حاضر، به شناسایی عواملی که در شکلگیری هوشیاری کارآفرینانه در شرکتهای دانشبنیان نقش دارند، پرداخته است و میتواند به صورت عملیاتی در سیاستگذاران و فعالان در حوزه کارآفرینی و شکلگیری شرکتهای دانشبنیان مورد استفاده قرار گیرد.
Objective: The aim of this study is to investigate the experience of founders of knowledge-based companies and identify the intervening and contextual conditions that shape entrepreneurial awareness in them. Methods: The research method used in this study is theoretical and the data analysis was conducted in a qualitative way with open, central, and selective coding. The statistical population included all 53 knowledge-based companies located in Mashhad, and 20 entrepreneurs who were managers or officials of the knowledge-based companies were interviewed in-depth. The sample size was determined by theoretical saturation, and the data was coded based on research objectives using MAXQDA software. Axis categories were identified based on definitions of intervention and contextual conditions in fostering entrepreneurial awareness. Findings: The study found that various intervening and contextual conditions play a role in nurturing entrepreneurial awareness. The intervening conditions include emotional and constructive action in the family, relational social capital, positive self-concept, ability to social influence, and constructive character. The contextual conditions include the field of education, strong and weak ties, fluid modernity, and democratic family. Conclusion: Entrepreneurial awareness has a direct impact on identifying entrepreneurial opportunities, and identifying and nurturing the intervening and contextual conditions in fostering entrepreneurial awareness can facilitate the development of entrepreneurship. The study provides insights into the factors that shape entrepreneurial awareness in the context of knowledge-based companies, which can inform policies and practices aimed at fostering entrepreneurship in this sector.
ملخص الجهاز:
شناسايي شرايط زمينه اي و مداخله اي در پرورش هوشياري کارآفرينانه ؛ (مطالعه کيفي تجارب زيسته ي بنيان گذاران شرکت هاي دانش بنيان مشهد) سيد کمال الدين حسيني ١ | احمدرضا اصغرپور ماسوله ٢ | محسن نوغاني دخت بهمني ٣ | صادق حاتمي 4 ١.
ir اطلاعات مقاله نوع مقاله : مقاله پژوهشي تاريخ دريافت : ١٤٠١/٧/٢٩ تاريخ بازنگري: ١٤٠١/١٠/٢٧ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/١٢/٢٢ تاريخ انتشار: ١٤٠٢/٣/١٨ چکيده هدف : هدف اين پژوهش ، بررسي تجربه بنيان گذاران شرکت هاي دانش بنيان و شناسايي شرايط مداخله اي و زمينه اي در شکل گيري هوشياري کارآفرينانه در آنان بود.
يافته ها: يافته هاي پژوهش حاکي از اين است که شرايط مداخله اي و زمينه اي متعددي در پرورش هوشياري کارآفرينانه نقش دارند.
پژوهش حاضر، به شناسايي عواملي که در شکل گيري هوشياري کارآفرينانه در شرکت هاي دانش بنيان نقش دارند، پرداخته است و ميتواند به صورت عملياتي در سياست گذاران و فعالان در حوزه کارآفريني و شکل گيري شرکت هاي دانش بنيان مورد استفاده قرار گيرد.
شناسايي شرايط زمينه اي و مداخله اي در پرورش هوشياري کارآفرينانه ؛ (مطالعه کيفي تجارب زيسته ي بنيان گذاران شرکت هاي دانش بنيان مشهد).
منظور از شرايط زمينه اي، شرايطي است که درون آن راهبردهاي کنش / واکنش صورت مي پذيرد (استراس و کوربين ، ١٣٨٥) و ويژگي هاي مربوط به يک پديده (يعني مکان حوادث يا وقايع مربوط به يک پديده در طول يک دوره محدود) تبيين مي شوند.
بر اساس نتايج اين مطالعه ، شرايط زمينه اي و مداخله اي متعددي در پرورش هوشياري کارآفرينانه موسسان شرکت هاي دانش بنيان نقش داشته اند.