خلاصة:
کمتوانی ذهنی» با درگیری حدود ۳ درصد از جمعیت جهان یکی از متداولترین معلولیتهای ذهنی است و
مهمترین نشانه این افراد کارکرد پایین ذهن نسبت به همسالان میباشد که بر این مبنا هدف پژوهش حاضر تعیین
تاثیر یک دوره بازی منتخب بر بهبود استقامت قلبی عروقی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود. این پژوهش
از نوع شبه آزمایشی بصورت پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری تحقیق دانشآموزان
پسر کمتوان ذهنی شهر رشت میباشد که از بین آنان ۳۰ نفر به شیوه در درسترس بعنوان نمونه انتخاب شده و با
روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. اطلاعات فردی دانشآموزان بر اساس پرونده
پزشکی استخراج شده و از نظر مشخصات جسمانی همگنسازی شدند. برنامه تمرینی گروه تجربی شامل بازیهای
مرتبط با تعادل, آمادگی هوازی و چابکی به مدت هشت هفته بود. برای اندازه گیری آمادگی قلبی-عروقی از آزمون
*۰یارد راه رفتن-دویدن (۵۴۰ متر) استفاده شد. پس از بررسی نرمال بودن توزیع دادههاء از آزمون 1 زوجی و ]
مستقل برای تحلیل دادهها استفاده شد. روش تمرینی مورد استفاده در گروه تجربی تاثیر معنیداری بر روی میزان
استقامت قلبی-عروقی دارندء یعنی بین میانگین استقامت قلبی-عروقی قبل از تمرین و بعد از تمرین اختلاف
معنیداری وجود دارد (P-۰/۰۰۱). با توجه به ضعف آمادگی هوازی در کمتوانان ذهنی و اهمیت آمادگی قلبی
عروقی در فعالیتهای روزمره و تاثیر بازیهای مختلف جسمانی بر این فاکتورء میتوان گفت این بازیها باعث
بهبود آمادگی هوازی در این افراد میشود.
Mental retardation is one of the most common mental disabilities, affecting about 3% of the world's population, and the most important symptom of these people is low mental performance compared to their peers. The retardation of mentally retarded students was teachable . This research is a quasi-experimental type of pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the research is mentally retarded male students of Rasht city, 30 of them were selected as a sample and were assigned to two experimental and control groups by a simple random method. Individual information of students was extracted based on medical records and homogenized in terms of physical characteristics. The training program of the experimental group included games related to balance, aerobic fitness and agility for eight weeks. 600 yard walk-run test (540 meters) was used to measure cardiovascular fitness. After checking the normality of data distribution, paired t-test and independent t-test were used for data analysis. The training method used in the experimental group has a significant effect on the level of cardiovascular endurance, that is, there is a significant difference between the average cardiovascular endurance before training and after training (P=0.001). Considering the weakness of aerobic fitness in mentally retarded people and the importance of cardiovascular fitness in daily activities and the effect of various physical games on this factor, it can be said that these games improve aerobic fitness in these people.
ملخص الجهاز:
com) چکيده کم تواني ذهني، با درگيري حدود ٣ درصد از جمعيت جهان يکي از متداول ترين معلوليت هاي ذهني است و مهمترين نشانه اين افراد کارکرد پايين ذهن نسبت به همسالان ميباشد که بر اين مبنا هدف پژوهش حاضر تعيين تاثير يک دوره بازي منتخب بر بهبود استقامت قلبي عروقي دانش آموزان کم توان ذهني آموزش پذير بود.
به نظر ميرسد افراد کم توان ذهني برابر و يا بيشتر از افراد سالم ، براي داشتن سلامتي و تندرستي و پيشگيري از امراض و مرگ ومير زودرس ، نياز به آمادگي جسماني و سلامت دستگاه هاي قلبي- عروقي و عضلاني اسکلتي، دارند (مشهدي و هوشنگي، ١٣٩٢) و افراد عقب مانده ذهني آموزش پذير در انجام امور حرکتي، بين ٢ تا ٣ سال از کودکان هنجار، عقب تر هستند، اما اين امکان وجود دارد برخي از اين تفاوت ها از عدم موفقيت در فهم مهارت حرکتي باشد.
Skowroński, Horvat, Nocera, Roswal & Croce 6 .
بطوري که در همين رابطه ، انکلار و همکاران ، عنوان ميکنند اگر چه در افراد عادي شواهد متقاعد کننده اي براي برنامه هاي ورزشي وجود دارد که علاوه بر بهبود تواناييهاي راه رفتن و تعادل ، دفعات افتادن را نيز کاهش ميدهد اما براي افراد کم توان ذهني چنين شواهدي موجود نيست ، لذا در مطالعه حاضر محقق با استفاده از آزمون هاي عملکردي، تاثير تمرينات بازي درماني را بر استقامت قلبي - عروقي دانش آموزان کم توان ذهني را بررسي کرده است .
Elmahgoub, Lambers, Stegen, Van Laethem, Cambier & Calders 13 .