خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری - تفسیری تعالی فردی معلمان انجام گرفت. این پژوهش از نگاه هدف کاربردی و از نظر نوع دادهها اکتشافی آمیخته (کیفی- کمی) که در بخش کیفی، تحلیل محتوا و در بخش کمی، پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، 19 نفر از مدیران و معاونان ممتاز و در قسمت کمی، 15 نفر از اعضای هیئت علمی رشته مدیریت آموزشی استان خراسان رضوی با روش نمونهگیری هدفمند و قضاوتی انتخابشدهاند. روش تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبه، کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرمافزار MAXQDA 2018 و در بخش کمی رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری با استفاده از تحلیل MICMAC لحاظ گردیده است. یافتههای بخش کیفی شامل 134 کد باز، 13 کد محوری و یک کد انتنخابی بود و نتایج بخش کمی نشان داد که سه عامل هوشمندی، قابلیتهای فکری و خودآگاهی با میزان قدرت نفوذ 9 بیشترین تاثیر و عامل اشتیاق شغلی با میزان قدرت نفوذ 3 کمترین تاثیر را در تعالی فردی معلمان دارند. توسعه قابلیتهای شکل دهنده تعالی فردی میتواند زمینه مناسبی برای بهبود کیفیت عملکرد معلمان و تعالی آموزش و پرورش در نقش آفرینی هر چه موثرتر در مسیر توسعه همه جانبه جامعه ایفا کند، درنتیجه برای هرگونه برنامه و اقدام در جهت ارزیابی و ارتقای تعالی فردی معلمان باید به نقش کلیدی و پایهای این عوامل توجه کرد.
Presenting a structural-interpretive model of teachers' Personal excellenceThe aim of this study was to provide a structural-interpretive model of teachers' Personal excellence. This research is from the point of view of applied purpose and in terms of the type of mixed exploratory data (qualitative-quantitative) which is considered in the qualitative part, content analysis and in the quantitative part, survey. Participants in the qualitative section, 19 excellent managers and deputies and in the quantitative section, 15 faculty members of higher education institutions in Khorasan Razavi province were selected by purposive and judgmental sampling. The method of analyzing interview data is open, coded and selective coding using MAXQDA 2018 software and in the quantitative part of the structural-interpretive modeling approach using MICMAC analysis. The findings of the qualitative section included 134 open codes, 13 axial codes and a selective code. They have teachers in Personal excellence. The development of capabilities that shape Personal excellence can be a good ground for improving the quality of teacher performance and education excellence in playing a role as effectively as possible in the overall development of society, therefore for any program and action to evaluate and promote Personal excellence The key and basic role of these factors should be considered.
ملخص الجهاز:
پژوهش هاي انجام شده بيشتر در خصوص رشد حرفه اي ٢٠١٥,Jacobs &Koellner ) ، (٢٠١٣,Greer، تعالي منابع انساني (٢٠١٨ ,Afkaneh &Seyyed Naghavi, vaezi, Ghorbani zadeh )، توسعه حرفه اي ٢٠١٥,Wills) ، (٢٠١٦ ,farokhi &Kalantari است که بر اساس اهداف سازماني خاص شکل گرفته اند و دراين بين کمتر به مختصات افراد به نام سرمايه هاي انساني در سازمان توجه شده است .
وي به سه عنصر مهم ، علم ، دين و حکمت در مسير در تعالي فردي اشاره کرده و تأثيرات آن را بر تعالي سازماني به اين شرح نام برده است : الف ) تحقق خود حقيقي انسان ب ) ايجاد رابطه انساني محض بين افراد ج ) تحقق اتحاد ناشي از اشتراک در هدف اعلاي حيات د) رشد شخصيت در راستاي تحقق اتحاد برين ه ) معرفي دين به عنوان عامل وحدت ساز شخصيت و حيات و) به حداعلا رسيدن اصول و ارزش هاي تعهد، انجام تکاليف و استيفاي حقوق د) دوري از هرگونه رکود و درجا زدن به وسيله گرديدن هاي تکاملي ح ) طراوت و شادابي افراد سازمان ط ) تغيير کيفيت زندگي و) آرامش روحي .
سطح بندي مؤلفه هاي تعالي فردي معلمان با استفاده از تحليل MICMAC بر اساس شکل (٢) متغيرهاي مهارت تصميم گيري (T٨)، رفتار شهروندي سازماني (T٩)، تعادل کار – زندگي (T١٣) و اشتياق شغلي (T١٢) بيشتر تحت تأثير ساير عوامل بوده و از منظر سيستمي جزء عناصر اثرپذير و وابسته هستند.
(2016): Application and development of the people capability maturity model level of an organization, Total Quality Management & Business Excellence, 9(6), 84-103.