خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه بین جهتگیری هدف تحصیلی و فرسودگی تحصیلی است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه ی دانش آموزان متوسطه دوم شهر اقلید بوده است. برای تعیین حجم نمونه بر اساس روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تک مرحلهای 120 دانش آموز انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل 3 پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013)، فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، جهتگیری هدف (AGQ) الیوت و مک گریگور (2003) بود که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون ساده خطی و رگرسیون سلسله مراتبی حاکی از آن بود که: فرسودگی تحصیلی توسط جهتگیری هدف تحصیلی در جهت معکوس قابل پیشبینی است؛ فرسودگی تحصیلی توسط درگیری هدف تحصیلی در جهت معکوس قابل پیشبینی است؛ درگیری تحصیلی توسط جهتگیری هدف تحصیلی در جهت مستقیم قابل پیشبینی است؛ نقش واسطه گری معنی دار درگیری تحصیلی در رابطه بین جهتگیری هدف تحصیلی و فرسودگی تحصیلی مورد تایید قرار گرفت.
The aim of this study is to explain the mediating role of cademic engagement in the relationship between academic orientation and academic burnout. The research method has been applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of nature and method. The statistical population of this study included all secondary students of Eghlid city. To determine the sample size, 120 students were selected based on multi-stage cluster random sampling. The data collection tools in this study included 3 Rio study conflict questionnaires, academic burnout by Berso et al., AilQ Target Orientation (AGQ) and McGregor, which confirmed the validity and reliability of the tools. The results of simple linear regression analysis and hierarchical regression indicated that: academic burnout can be predicted by the direction of the educational goal in the opposite direction; academic burnout can be predicted by the conflict of the educational goal in the opposite direction; Direct direction is predictable; the significant mediating role of academic engagement in the relationship between academic orientation orientation and academic burnout was confirmed.
ملخص الجهاز:
مقاله پژوهشي نقش واسطه اي درگيري تحصيلي در رابطه بين جهت گيري هدف تحصيلي و فرسودگي تحصيلي دانش آموزان متوسطه دوم شهر اقليد نسيمه صالحي ١، عباس قلتاش ٢* ، مرضيه طهماسبي ٣ ١.
بر اساس مطالب ذکر گرديده پژوهشگر بدنبال پاسخ به اين سوال است که آيا درگيري تحصيلي نقش واسطه اي معناداري در رابطه بين جهت گيري هدف تحصيلي و فرسودگي تحصيلي ايفا مي کند؟ روش شناسي پژوهش سالملا-آرو و همکاران (٢٠٠٩ ,et al &Salmela-Aro ) در پژوهش طولي خود نشان دادند که جهت گيري هدف عملکرد-گرايش پيش بيني کننده ي سطح پاييني از فرسودگي ، و جهت گيري هدف عملکرد اجتناب سطح بالايي از فرسودگي را پيش بيني مي کنند.
روش تحقيق : پژوهش حاضر از نظر هدف در حيطه تحقيقات کاربردي مي باشد و از لحاظ روش گردآوري اطلاعات توصيفي -همبستگي است ، زيرا محقق به دنبال بررسي نقش واسطه اي درگيري تحصيلي در رابطه بين جهت گيري هدف تحصيلي و فرسودگي تحصيلي مي باشد و نتايج حاصله مي تواند مورد استفاده سازمان آموزش و پرورش قرار گيرد.
هدف از پژوهش حاضر تبيين نقش واسطه اي درگيري تحصيلي در رابطه بين جهت گيري هدف تحصيلي و فرسودگي تحصيلي است .
Amani, M, (2019), The mediating role of academic motivation and academic self-efficacy in the relationship between academic engagement and goal orientation in students, Journal of Management on Disciplinary Education, 9 (48): 63-101.
, Park, S, (2017), The Relationship Between Achievement Goal Orientation and Academic Burnout for University Students: The Mediating Effect of the Learning Flow, Journal of Engineering and Applied Sciences, 12(1): 5704 – 5707.