خلاصة:
زمینه و هدف
آماده به کار بودن تجهیزات و اعمال مدیریت صحیح در نگهداری و به کارگیری آن ها نقش موثری در تحقق اهداف و بقای سازمان ایفاء می کند که نتیجه آن کاهش ضایعات و بالا بردن کارایی و دسترس بودن تجهیزات با کم ترین هزینه خواهد بود. برای رسیدن به این اهداف، شناسایی عوامل انگیزاننده و به تبع آن به کارگیری سیاست های صحیح، مفید به نظر می رسد. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر انگیزه کارکنان پایور راننده در نگهداری خودروهای سازمانی انجام شد.
روش:
این پژوهش به لحاظ نوع کیفی و از لحاظ روش، نظریه زمینه ای است. جامعه شامل خبرگان (مدیران و کارشناسان حوزه نت و ترابری در استان کرمانشاه) و رانندگان پایور سازمانی است که تا رسیدن به حد اشباع اطلاعات، تعداد 23 نفر از آن ها مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. متون مصاحبه به روش کدگذاری سه مرحله ای مورد تحلیل واقع شد.
یافته ها:
پس از کدگذاری باز داده ها 183 مضمون اولیه گردآوری شدند که طی کدگذاری محوری و انتخابی در قالب شرایط علی (آموزش، کیفیت خودرو، ایمنی، عوامل فردی- شخصیتی و جمعیت شناسی)، پدیده محوری (نگهداری)، شرایط مداخله گر (چگونگی سرپرستی، منزلت اجتماعی، حقوق، مزایا و امنیت مالی، ارزیابی عملکرد)، عوامل زمینه ای (امنیت شغلی، ابهام در قوانین و فرهنگ اداری غیرکارآمد)، راهبردها (یادگیری و روابط فردی و سازمانی) و پیامدها (تعهد) صورت بندی شد.
نتایج
فعال شدن انگیزه نگهداری خودرو که در افزایش عمر خودرو موثر است متاثر از تعامل عوامل فردی- سازمانی است و به صرفه جویی مالی در سازمان منجر می شود.
Background and purpose
The readiness of the equipment and the correct management in their maintenance and use play an effective role in achieving the goals and survival of the organization, the result of which will be reducing waste and increasing the efficiency and availability of the equipment with the lowest cost. In order to achieve these goals, it seems useful to identify motivating factors and accordingly apply correct policies. This research was carried out with the aim of identifying the factors influencing the motivation of PAYOR drivers in maintaining corporate vehicles.
Method
This research is a grounded theory in terms of qualitative type and in terms of method. The community includes experts (managers and experts in the field of internet and transportation in Kermanshah province) and drivers of the organization Payor, 23 of whom were interviewed in a semi-structured manner until the saturation of information was reached. Interview texts were analyzed by three-step coding method.
Findings
After the open coding of the data, 183 primary themes were collected, which were collected through central and selective coding in the form of causal conditions (education, car quality, safety, individual-personality and demographic factors) , phenomenon-oriented (maintenance) , intervening conditions (type of supervision, status social, rights, benefits and financial security, performance evaluation) , contextual factors (job security, ambiguity in laws and inefficient administrative culture) , strategies (learning and individual and organizational relationships) and consequences (commitment) were formulated.
Results
The activation of car maintenance motivation, which is effective in increasing the life of the car, is affected by the interaction of individual-organizational factors and leads to financial savings in the organization.