خلاصة:
امروزه بخش خدمات، به عنوان یک بخش قدرتمند، بر جهان غرب حاکم است. بیشتر مردم، درآمد خود را از راه مشاغل خدماتی تامین میکنند. با این حال، پژوهشهای اندکی درمورد حوزۀ بازاریابی خدمات، به ویژه در زمینة و عوامل تقویت کننده و موثر بر آن، انجام شده است. در تحقیق حاضر به شناسایی عوامل موثر بر توسعه بازاریابی خدمات مالی در سازمانهای حسابرسی غرب استان تهران پرداختیم. تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد و جامعه آماری تحقیق جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارکنان موسسات حسابرسی غرب استان تهران است که حدود 300 نفر میباشند. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای انتخاب نمونهها استفاده شده و با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه 168 بدست آمده است. اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری و پایایی پرسشنامه 0.893 بدست آمد که با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL و آزمونهای رگرسیون و تحلیل مسیر(تحلیل عاملی تاییدی) برای تحلیل متغیرها انجام گردید. و نتیجه گردید: بین مولفههای 5 نیروی رقابتی پورتر بر توسعه بازاریابی خدمات مالی با میزان p-value کوچکتر از 05/0 و RMSEA کوچکتر از 5/0 و chi-square کمتر از 06/0 تاثیر وجود دارد. نتایج جداول رگرسیون و رتبه بندی متغیرها نیز نشان داد متغیرهای تاثیر گذار بر توسعه بازاریابی خدمات مالی به ترتیب: قدرت چانه زنی عرضه کنندگان با ضریب(0.392)، تهدید تولیدات و خدمات جایگزین با ضریب (0.354)، همچشمی بین شرکتهای موجود با ضریب (0.334)، تهدید ورود رقبای جدید با ضریب (0.174) و نهایتا قدرت چانه زنی مشتریان با ضریب تاثیر (0.109) میباشد.