خلاصة:
پژوهش حاضر به بررسی اثر بازاریابی واقعیت افزوده بر روی رفتار و تجربههای گردشگران پرداخته است. این پژوهش در زمره تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش، کلیه افرادی (گردشگران داخلی) که اپلیکیشن تور مجازی موزه ملی ایران را نصب و استفاده کردهاند، بوده و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 384 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادها در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته و با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار اس پی اس اس و آموس به تحلیل آماری دادههای تحقیق پرداخته شده است. برای بررسی روایی و پایایی سازهها از ضریب آلفای کرونباخ، آزمون KMO و بارتلت استفاده و برای مناسب بودن حجم نمونه و درست بودن تفکیک عامل ها و برای تعیین ارتباط متغییرها از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها پژوهش نشان میدهد که رابطهای بازاریابی واقعیت افزوده بر روی هزینههای بازاریابی واقعیت افزوده تأثیرگذار است. همچنین هزینههای بازاریابی واقعیت افزوده بر روی تجربه بازاریابی واقعیت افزوده تعبیه شده، تجسم شده، به اشتراک گذاشته شده و تجربه تطبیقی تأثیرگذار است. همچنین تجربه بازاریابی واقعیت افزوده تعبیه شده و تجسم شده بر روی رفتار واقع شده گردشگران تأثیرگذار است.
The present study investigates the effect of augmented reality marketing on the behavior and experiences of tourists. This research is in the category of descriptive survey research. The statistical population of the study was all people (domestic tourists) who have installed and used the virtual tour application of the National Museum of Iran, and 384 people were selected as a statistical sample using the available sampling method. Data collection tool in this research is a researcher-made questionnaire and statistical analysis of research data has been done using structural equation method and SPSS and Amos software. Cronbach's alpha coefficient, KMO and Bartlett tests were used to evaluate the validity and reliability of the structures, and the structural equation model was used to determine the appropriateness of the sample size and the accuracy of factor separation, and to determine the relationship between the variables. Findings Research shows that augmented reality marketing relationships affect augmented reality marketing costs. Augmented reality marketing costs also affect the embedded, visualized, shared, and adaptive augmented reality experience. The experience of embedded and visualized augmented reality marketing also influences the actual behavior of tourists. The augmented reality marketing experience also influences the behavior of tourists.