خلاصة:
هدف مطالعه حاضر بررسی نقش واسطه ای نشخوار ذهنی در رابطه نشانگان اختلال شخصیت مرزی با رفتارهای خودجرحی در دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم بود. بدین منظور از میان تمامی نوجوانان 12 تا 19 ساله شهر تهران بکه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مشغول به تحصیل بودند، ۳۵2 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای ارزیابی شخصیت مرزی کریک (BPFS-C)، آسیب به خود سانسون (SHI) و نشخوار فکری نالن هوکسما و مارو (RRS) پاسخ دادند. سپس دادههای به دست آمده به روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و SmartPls تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پیشبینی پذیری رفتارهای خودجرحی در نوجوانان را بر اساس نشخوار فکری و نشانگان شخصیت مرزی نشان داد. همچنین نشخوار فکری دارای نقش واسطهگری در رابطه بین شخصیت مرزی و آسیب به خود بود. این مدل در جهت شناخت عوامل موثر در رفتارهای خود آسیبرسان در نوجوانان بسیار حائز اهمیت است. براساس این نتایج میتوان گفت نشخوار فکری و نشانگان شخصیت مرزی عوامل موثری در اقدام به رفتارهای خود آسیب رسان هستند؛ بنابراین ارزیابی این دو متغیر را میتوان در تدوین برنامه پیشگیری و مداخله درمانی رفتارهای خود آسیب رسان در نوجوانان در نظر گرفت.
This study investigates the relationship between borderline personality disorder syndrome and self-injurious behaviors in high school students, with rumination serving as a mediator. The research design was descriptive and correlational. The target population consisted of all secondary school students in Tehran between the ages of 12 and 19 during the academic year 2021-2022. From September 2021 to January 2022, a sample of 352 adolescents was conveniently drawn from the population. The Borderline Personality Features Scale for Children (BPFS-C), the Self-Harm Inventory (SHI), and the Rumination Response Scale (RRS) were used to investigate the variables. The data was collected using an online survey administered through social media educational forums. Using SPSS 27 and Smart-Pls 3, a path analysis was performed to examine the data. Path analysis revealed that rumination and borderline personality disorder were significant predictors of self-harm. Furthermore, ruminating served as a mediator between borderline personality and self-harm. Therefore, these variables should be evaluated when formulating preventative or intervention treatments for adolescents exhibiting self-injurious behaviors..
ملخص الجهاز:
بررسی نقش واسطه ای نشخوار فکری در رابطۀ نشانگان اختلال شخصیت مرزی و رفتارهای خودجرحی در دانش آموزان دورة متوسطه فائزه بابا احمدی میلانی ١، کسری مؤمنی ٢، فاطمه دهقانی آرانی ٣، یاسمن بیرم وند ٤، شراره ستوده مرام ٥، راضیه صفاری فرد ٦* ١.
ir اطلاعات مقاله نوع مقاله : پژوهشی تاریخ های مقاله : تاریخ دریافت : ١٤٠١/٠١/٢٤ تاریخ بازنگری: ١٤٠١/٠٣/٢٤ تاریخ پذیرش : ١٤٠١/٠٤/٠٨ تاریخ انتشار: ١٤٠٢/٠٢/١٨ چکیده هدف مطالعۀ کاربردی حاضر بررسی نقش واسطه ای نشخوار ذهنی در رابطۀ نشانگان اختلال شخصیت مرزی با رفتارهای خودجرحی در دانش آموزان دورة متوسطۀ اول و دوم بود.
بوئلنز و همکاران (٢٠٢٠) نیز بیان کردند حدود ٦١ درصد از نوجوانان مبتلا به آسیب شناسی اختلال شخصیت مرزی حداقل یک بار با رفتارهای خودجرحی غیرکشنده مواجه شده اند.
در این مطالعه ، به بررسی ارتباط بین رفتار خودجرحی و نشانگان اختلال شخصیت مرزی با نقش واسطه ای نشخوار فکری در نوجوانان پرداخته شده است .
بحث و نتیجه گیری هدف مطالعۀ حاضر، بررسی رابطۀ نشانگان اختلال شخصیت مرزی و آسیب به خود با نقش واسطه ای نشخوار ذهنی در نوجوانان بوده است .
نتایج این مطالعه حاکی از آن است که نشخوار فکری ، رابطۀ معناداری با هر دو متغیر اختلال شخصیت مرزی و خودجرحی در نوجوانان دارد.
از دیگر یافته های این مطالعه آن بود که نشخوار ذهنی می تواند به صورت معناداری واسطۀ میان رابطۀ نشانگان مرزی و رفتارهای خودجرحی باشد.
Suicide attempts and self-injurious behaviours in adolescent and adult patients with borderline personality disorder.
Interpersonal Relatedness and Non-suicidal Self-Injurious Behaviors in Female Adolescents with Borderline Personality Disorder.