خلاصة:
پیدایش مدارس و دانشگاهها با هدف کسب دانش و دستیابی به حقایق هستی» منشاء بروز تحولات بسیاری در
جوامع انسانی بوده است. آموزش عالی با تخصصی شدن و تربیت نخبگان جامعه در شاخههای مختلف دانش
بشری همراه بوده است. با گسترش دانشگاهها نه تنها نیروی انسانی مورد نیاز جامعه تربیت شدهاند» بلکه زیر
ساختهای فکری و فرهنگی جامعه برای برخورداری از روشها و فّاوریهای نو نیز فراهم شده است. از این
نظر» آموزش عالی را میتوان موثرترین روش سرمایهگذاری در منابع انسانی دانست که با آموزش»
دانشافزایی و ارتقای نگرش و مهارتهاء زمینههای فرهنگی - اجتماعی و اقتصادی لازم را برای توسعه ملی
فراهم میسازد. توسعه» حرکتی مستمر و پویا برای افزایش توانایی انسانها در رفع نیازهای مادی و معنوی از
طریق گسترش متوازن ساختارها و نهادهای اجتماعی است. محر ک اصلی در توسعه جامعه» دانشهای نوین»
ایدههای تازه و آرمانهای جدید است. آموزش عالی منبع تولید دانش و ایدههای نو است. نقش آموزش عالی
در توسعه اقتصادی کشورهاء چه در اقتصادهای مبتنی بر فّاوریهای پیشرفته و چه در کشورهای تازه صنعتی
شده و در حال توسعه» چشمگیر و بیبدیل ارزیابی میشود. نقش هیچ عاملی را در توسعه کشور نمیتوان با
عامل انسانی برابر دانست. انسان هم عامل توسعه و هم هدف آن است و بیگمان نقش عامل انسانی با رشد
دانش و فاوری ارتقاء مییابد. لازمة نیل به اهداف توسعه ملی» برخورداری از دانش و فناوری پیشرفته است
که تنها در سایة پژوهشهای بنبادی» کاربردی و توسعهای حاصل میشود. مسئولیت تولید دانش بنیادی و
دانش فنی بر دوش دانشگاهها و مراکز علمی کشور است. امر آموزش از جهات متفاوتی در مسائل مربوط به توسعه اقتصادی مورد توجه قرار میگیرد. توسعه اقتصادی مستقل از توسعه اجتماعی , فنی, علمی و فرهنگی نیست. تمام ابعاد توسعه به یکدیگر پیوستهاند و بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند. این مقاله؛ صرفا نقش آموزش عالی را بر توسعه اقتصادی مورد بررسی قرار میدهد.