خلاصة:
در دنیای جدید و مدرن امروزی انحرافات و آسیبهای اجتماعی و در پی آن دغدغههای انسانها تغییر
یافته است. آسیبهای اجتماعی پیامدهای بیشماری برای جوامع دارند. گسترش روزافزون آسیبهای
اجتماعی به ویژه در سالیان اخیر در بین جوانان و نوجوانان نیاز به تعمق ویژه و چارهاندیشی اساسی در بین
جوانان آراء بیش از بیش نما بان آنموده/است. /در این بین فش آمعلمین یب پل "و بسیار مهم میباشد. معلم از
ویژگی الگودهی در دانش آموزان برخوردار است که این مهم خواهد توانست در رشد شخصیتی و
اجتماعی دانش آموزان تاثیرات عمیقی را بگذارد. با توجه به آنچه بیان شد هدف پژوهش حاضرنقش معلم
در آسیبشناسی مسائل اجتماعی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان پسر مقطع متوسطه
دوم شهر مشهد که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در مدارس متوسطه دوم این شهرستان مشغول به تحصیل
هستند و تعداد کلی آنها ۴۳۲ نفر میباشد تشکیل میدهند. برای انتخاب نمونه آماری از روش خوشهای
چند مرحلهای استفاده شد. به این ترتیب که ابتدا از بین مدارس پسرانه متوسطه دوم شهر مشهد به شکل
تصادفی ۵ مدرسه انتخاب شد سپس از هر مدرسه صورت تصادفی ۳۰ دانش آموز نتخاب گردید و پرسش
نامهها در بین آنان توزیع شد. بدین ترتیب نمونه آماری پژوهش صورت گرفته متشکل از ۱۵۰ نفر میباشد.
در این روش از روش کتابخانهای استفاده شده است. به همین منظور از منابع چاپی و دیجیتالی شامل کتاب»
مقاله» پایاننامه وتحقیقات دیگر استفاده شده است. در این پژوهش جهت جمع آوری اطلاعات از
پرسشنامه محقق ساخته نقش معلم در آسیبشناسی مسائل اجتماعی استفاده شده است. یافتههای پژوهش
حاکی از آن است که ویژگیهای خانوادگی نظیر خانوادههای از هم گسیخته» شکاف فکری و عاطفی بین
والدین و فرزندان» ضعف اخلاقی و بیبند وباری در خانوادههاء دوستان ناباب و فشار گروه همسالان:
نداشتن آگاهی نوجوانان در زمینهی مهارتهای زندگی» برخوردهای نامناسب والدین و قرار داشتن درسن بلوغ نظیر خود محوری, اسقلال طلبی, سرکشی در مقابل بزرگترها ,اختلال در هویت فردی , عدم آگاهی والدین از اصول تعلیم و تربیت و مهارتهای زندگی,دردسترس بودن مواد مخدر , سیگار, تاثیرات منفی برنامهها و محتوای نامناسب در رسانههای جمعی که گرایش نوجوانان و جوانان به رفتارهای پر خطر و آسیبهای اجتماعی میشود, برنامه ریزیهای غیر اصولی برای دانش آموزان در مدرسه و... از عوامل مستعد کننده ی اروز آسیبهای اجتماعی میباشد.