خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ساختار سازمانی و عملکرد کارکنان با توجه به نقش میانجی خلاقیت در کارکنان آموزش و پرورش شرق استان مازندران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوردی دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش شرق استان مازندران (نکا، بهشهر، گلوگاه) در سال 1397 به تعداد 160 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 113نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای به تفکیک شهر انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد ساختار سازمانی رابینز(1987)، عملکرد شغلی پاترسون(1922) و خلاقیت مقیمی (1388) بود. جهت تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی(آزمون معادلات ساختاری، ضریب همبستگی اسپیرمن) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین ساختار سازمانی و عملکرد کارکنان با توجه به نقش میانجی خلاقیت در کارکنان آموزش و پرورش شرق استان مازندران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین براساس نتایج پژوهش بین مولفههای ساختار سازمانی و عملکرد کارکنان؛ مولفههای ساختار سازمانی و خلاقیت رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین خلاقیت و عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شرق استان مازندران رابطه مثبت و معنادار مشاهده گردید.
The aim of this study was to determine the relationship between organizational structure and staff performance with respect to the mediating role of creativity in education staff in eastern Mazandaran province. The research method was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection. The statistical population of this study was all employees of education departments in the east of Mazandaran province (Neka, Behshahr, Gulogah) in 1397 to 160 people. The sample size was selected using Krejcie and Morgan table, 113 people were selected by stratified random sampling method by city. Data collection tools were Robbins (1987) Standard Organizational Structure Questionnaire, Patterson (1922) Job Performance Questionnaire and Moghimi Creativity (2009). Descriptive and inferential statistical methods (structural equation test, Spearman correlation coefficient) were used to analyze the data. The results showed that there is a positive and significant relationship between organizational structure and staff performance due to the mediating role of creativity in education staff in East Mazandaran province. Also based on the research results between the components of organizational structure and employee performance; There is a negative and significant relationship between the components of organizational structure and creativity. Also, a positive and significant relationship was observed between creativity and performance of education staff in the east of Mazandaran province.
ملخص الجهاز:
رابطه بين ساختار سازماني و عملکرد شغلي با توجه به نقش ميانجي خلاقيت در کارکنان آموزش و پرورش شرق استان مازندران 1 سينا فاطمه صغري * تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٨/٢٤ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٦/٠٤ / 20.
نتايج پژوهش نشان داد که بين ساختار سازماني و عملکرد شغلي با توجه به نقش ميانجي خلاقيت در کارکنان آموزش و پرورش شرق استان مازندران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
به اين معني در جاهايي که نياز به مهارت هاي حرفه اي و پيچيدگيهائي است نميتوان بطور کامل گفت که عدم تمرکز ميتواند مشکلات را حل کند سانتيس ٣ (٢٠١٥) در پژوهشي تحت عنوان "رابطه ساختار سازماني با خلاقيت و نوآورري در سازمان ها" نتيجه گرفتند بين ساختار سازماني و ميزان خلاقيت و نوآوري در سازمان ها رابطه وجود دارد.
با توجه به مطالب فوق ، اين پژوهش به دنبال پاسخگويي به فرضيه هاي زير مي باشد: - بين ساختار سازماني و عملکرد شغلي با توجه به نقش ميانجي خلاقيت در کارکنان آموزش و پرورش شرق استان مازندران رابطه وجود دارد.
جهت بررسي فرضيه اصلي تعيين رابطه بين ساختار سازماني و عملکرد کارکنان با توجه به نقش ميانجي خلاقيت ، مدل مفهومي تحقيق با ضـرايب استاندارد شده بارهاي عاملي (ارزيابي مدلهاي ساختاري) و مدل مفهومي پژوهش با ضرايب t-Values (ارزيابي مدلهاي ساختاري) در نمودارهاي زير نشان داده شده است .
لذا بين ساختار سازماني و عملکرد شغلي با توجه به نقش ميانجي خلاقيت در کارکنان آموزش و پرورش شرق استان مازندران رابطه وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطه بين ساختار سازماني و عملکرد شغلي با توجه به نقش ميانجي خلاقيت در کارکنان آموزش و پرورش شرق استان مازندران انجام شده است .