خلاصة:
هدف: اختلال یادگیری، گـسترهای وسیعتر از مشکلات تحصیلی را شامل میشود و نیازمند توجه به حوزههای اجتمـاعی، خـانوادگی، عاطفی و رفتاری زندگی کودک در بافت خانواده است. امروزه یکی از موضوعات اساسی در حوزه آسیبهای اجتماعی شیوه فرزندپروری والدین است و از طرفی نیز والدین کمالگرا ممکن است آرمانها و آرزوهایی که خود نتوانسته اند به آن برسند به فرزندان خود اعمال کنند و به صورت انتقادی فرزندانشان را ارزیابی میکنند. بنابراین در پژوهش حاضر قرار است که به ارائه مدل اختلالات یادگیری بر اساس کمالگرایی و سبک فرزندپروری پرداخته شود. مواد و روش ها: روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1400-1399 شهر کرمانشاه میباشد. نمونه آماری پژوهش، 270 نفر از دانشآموزان دختر از میان جامعه آماری میباشد. روش نمونهگیری در پژوهش حاضر، روش نمونه گیری در دسترس است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه مشکلات یادگیری ویلکات و همکاران(2011)، پرسشنامه سبک فرزندپروری بامریند و پرسشنامه چندگانه کمالگرایی هویت و فلت(1991) بوده است. یافته ها: اختلالات یادگیری در دانشآموزان بر اساس کمالگرایی و سبکهای فرزند پروری به درستی پیش بینی گردید. نتیجه گیری: در نهایت این نتیجه حاصل شدهاست که ارتباط با والدین در پیش بینی اختلالات یادگیری سهم دارد، کمالگرایی در پیشبینی اختلالات یادگیری سهم دارد.
Purpose: Learning disabilities cover a wider range of educational problems and require attention to the social, family, emotional and behavioral areas of the child's life within the family. One of the main issues in the field of social harms today is the parents' parenting style, and on the other hand, perfectionist parents may apply ideals and aspirations that they have not been able to achieve to their children and critically evaluate their children. Therefore, in the present study, the model of learning disorders based on perfectionism and parenting style is to be presented.
Materials and Methods: The research method is applied in terms of purpose and in terms of descriptive-survey data collection method is correlational. The statistical population includes all female students in the fifth and sixth grades of elementary school studying in the academic year 1399-1400 in Kermanshah. The statistical sample of the study is 270 female students from the statistical population. Sampling method In the present study, sampling method is available. Data collection tools were Wilkat et al.'s (2011) Learning Disabilities Questionnaire, Bamrind Parenting Style Questionnaire and Multiple Identity and Felt Perfectionism Questionnaire (1991).
Findings: Learning disabilities in students were correctly predicted based on perfectionism and parenting styles.
Conclusion: Finally, it has been concluded that communication with parents contributes to the prediction of learning disabilities, perfectionism contributes to the prediction of learning disabilities.