خلاصة:
توسعه مالی در بانکها به عنوان مهمترین رکن نظام تامین مالی ایران، نیازمند شناسایی فرصتهای کسب وکار و تسهیل مبادلات کالاها و خدمات از طریق متنوع سازی شیوههای تامین مالی و تمرکز بر بهبود اثربخشی نظام تخصیص منابع با هدف جلب رضایت مشتریان است. دستیابی به این اهداف نیازمند بکارگیری سیستمهای یکپارچه مدیریتی است که به طور همزمان در زمینه مباحث مالی، بازاریابی و تصمیمگیری تمرکز نماید. راهکارهای اعتباری نظیر اعتبار اسنادی داخلی به ویژه در زمینه تامین غیر مستقیم وجوه مورد نیاز برای فعالین در بازارهای صنعتی که در اصطلاح به آنها مشتریان صنعتی اطلاق میگردد حائز اهمیت ویژه ای است. در این پژوهش بر اساس روش های داده بنیاد و رویکرد ترکیبی تصمیمگیری چند معیاره، اولویتبندی معیارهای بخشبندی مشتریان صنعتی متقاضی اعتبار اسنادی داخلی و عوامل درونی و بیرونی فرا روی توسعه خدمات به این گروه از مشتریان انجام گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد، در صورتی که بانک برای استفاده از فرصت های محیطی قابل توجه در محیط کسب و کار مشتریان بر رفع نقاط ضعف موجود در سیستم تمرکز نماید، مسیر هموارتری برای توسعه مالی و تحقق اهداف و سیاست های مالی خود خواهد داشت.
Financial development in banks, as the most important pillar of Iran's financing system, requires identifying business opportunities and facilitating the exchange of goods and services through diversification of financing methods and focusing on improving the effectiveness of the resource allocation system with the aim of attracting Customer satisfaction.Achieving these goals requires the use of integrated management systems that simultaneously focus on financial, marketing and decision-making issues. Credit solutions such as inland letters of credit are especially important in the field of indirect provision of funds needed for those active in industrial markets, which are referred to industrial customers.In this research, based on the grounded theory methods and the multi-criteria decision-making combined approach, the criteria for segmenting industrial customers applying for inland letters of credit and the internal and external factors affecting the development of services to this group of customers were prioritized. The findings of the research show that if the bank focuses on eliminating the weaknesses in the system in order to take advantage of significant environmental opportunities in the business environment of customers, it will have a smoother path for financial development and the realization of its financial goals and policies.