خلاصة:
پژوهش حاضر به مطالعه و کاوش چگونگی شکلگیری نیازهای جدید در بستر شبکههای اجتماعی مجازی پرداخته است. با استفاده از رویکرد کیفی و روش نظریۀ زمینهای و با استفاده از نمونهگیری نظری و هدفمند، 22 نفر از افراد تأثیرگذار در فضای مجازی (اینفلوئنسرهای فعّال) در شهر یزد انتخاب و مطالعه شدند. فرایند نمونهگیری نظری تا اشباع دادهها ادامه یافت. اطّلاعات گردآوری شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند و یافتهها در قالب خطّ داستان، شامل دوازده مقولۀ اصلی و یک مقولۀ هسته و مدل پارادایمی ارائه شدند.بهطور کلّی روایتهای افراد تأثیرگذار در فضای مجازی (اینفلوئنسر) از حضور در شبکههای اجتماعی مجازی، نشاندهندۀ این واقعیت است که رشد روزافزون ارتباطات، شیوۀ تعاملات را از جنبههای مختلف تغییر داده است. تغییر سبک زندگی و افزایش مصرفگرایی در افراد باعث ایجاد نیازهای جدید شده است؛ درنتیجه میتوان گفت با تغییر ساختار و شرایط زندگی و فرصتهای تازهای که شبکههای اجتماعی برای افراد خلق کردهاند، تغییرات و تحوّلات اساسی در نیازهای جوانان شهر یزد و ذائقههای مصرفی آنان رخ داده است.
The present study has explored how new needs change in virtual social contexts. Using the qualitative approach and grounded method, micro influencers were selected and studied using theoretical and objective sampling. Sampling continued until the researchers concluded that new information would be the repetition of the former information. Data were collected through the study of sources and interviews with experts as well as technical notes. After refining the initial codes (combining overlap and exemplifier codes), the findings were presented in the form of a story line (including 21 main categories and one core category) and a paradigmatic model. Generally Micro-influenced stories from expressing oneself indicates that the increasing growth of communication has changed the way we interact in various ways. Lifestyle changes and increasing consumerism in people have created new needs. As a result, it can be said that with the change in the structure and living conditions and the new opportunities that social networks have created for individuals, fundamental changes and transformations have occurred in the needs of young people