خلاصة:
در این مقاله به بررسی بهینه سازی چند موضوعی برای طراحی یک هواپیمای تجاری مسافربری و بررسی تاثیر آن بر روی نتایج اقتصادی پرداخته شده است. در طراحی سنتی هواپیماهای تجاری سعی در بهبود عملکرد و کاهش هزینه های عملیاتی با به حداقل رساندن وزن برخاست دارد. یک رویکرد طراحی بهتر همچنین عواملی مانند تقاضای هواپیما، عدم اطمینان بازار و هزینه های توسعه و ساخت را در نظر میگیرد. در این مقاله یک روش طراحی ارایه میکند که یک مدل عملکرد هواپیما را با یک تکنیک ارزیابی برنامه مبتنی بر تیوری گزینه های واقعی و الگوریتم بهینه ساز گرگ خاکستری برای رسیدگی به تقاضای بازار نامشخص و انعطافپذیری مدیریتی ادغام میکند. چارچوب عملکرد/مالی همراه، یک رویکرد یکپارچه برای طراحی فنی و تصمیمات برنامهای را ممکن میسازد. عالوه بر این، روش چارچوبی را برای مشخص کردن الزامات طراحی و برای تعیین کمیت پیامدهای مالی مرتبط با عدم اطمینان فنی و تجاری فراهم میکند. این روش برای یک نمونه طراحی هواپیما از مفهوم بدنه ترکیبی بال نشان داده شده است. با مقایسه طرحهای بهینه سازی شده و مالی، نشان داده شده است که استفاده از بهینه سازی چند موضوعی به عنوان معیار طراحی منجر به مبادله بین بازده آیرودینامیکی و کاهش هزینه های تولید میشود. یافته های کلیدی نشان میدهد که معیارهای مالی سنتی باعث میشود تصمیم گیرنده بیش از حد بر کاهش هزینه ها در کوتاه مدت تمرکز کند. تصمیم گیری تصادفی نشان میدهد که تمایل به صرف هزینه اولیه در فرآیند طراحی برای اطمینان از سودآوری بلندمدت، استراتژی بهتری را از خود نشان داده است.
ملخص الجهاز:
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در اینجا، یک روش جدید با استفاده از ارزش گذاری تصادفی به طور مستقیم برای تصمیمگیری های طراحی مفهومی هواپیما از طریق یک چارچوب بهینهسازی ایجاد میشود که طراحی فنی و ارزش را در یک مسئله واحد ترکیب میکند.
یک مفهوم برنامه واحد که طراحی فنی و همچنین پارامترهای مالی را در بر میگیرد، می تواند از نظر عملکرد یا اهداف تجاری خاص، به عنوان مثال، به حداقل رساندن وزن خالص برخاست یا به حداکثر رساندن ارزش برنامه، بهینه شود.
ماژول ارزیابی از یک الگوریتم گرگ خاکسنری به صورت تصادفی استفاده میکند که رشد و عدم قطعیت بازار را محاسبه میکند تا مجموعه ای از تصمیمات طراحی بهینه و هدف: ارزش فعلی خالص مورد انتظار را تعیین کند.
ارزش فعلی خالص قطعی با جمع کردن جریان های نقدی تنزیل شده به صورت زیر محاسبه میشود: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} که در آن t نشان دهنده یک دوره زمانی آتی است که از زمان جاری (t = 0) تا دوره زمانی نهایی N و Pt تابع سود است که از تفاوت بین درآمدها و هزینههای شرکت در یک دوره زمانی معین t تشکیل شده است.
مقادیر ارزش فعلی خالص مربوط به طرحهای جدول 3 بدبینانه هستند - هم به این دلیل که ارزش انعطافپذیری در نظر گرفته نشده است و هم زیرا استفاده از نرخ تنزیل بالا برای گرفتن ریسک باعث میشود که سود در سال های برنامه بعدی وزن بسیار کمی داشته باشد.