خلاصة:
زمینه و هدف
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر یادگیری از طریق ایستگاه چرخشی بر مهارت حل مسیله و یادسپاریدرس ریاضی و مقایسه آن با روش سنتی در دانش آموزان پایه هفتم با اختلال طیف اتیسم بود.
روش
پژوهش با شبه آزمایشی انجام شد که در آن از طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعهآماری شامل تمامی دانش آموزان پایه هفتم با اختلال طیف اتیسم در دو منطقه شهر تهران در سال تحصیلی 99 - 1398 و به تعداد 30 نفر بود. از روش نمونه گیری در دسترس، دانش آموزان پایه هفتم انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه؛آزمایشی و گواه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش، آزمون سنجش میزان یادگیری درس ریاضی بود کهروایی آن با استفاده از روش دلفی تامین شد و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برابر 0.83 به دست آمد وسپس داده های حاصل از اجرای آن با نرم افزار spss21 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد یادگیری از طریق ایستگاه چرخشی بر مهارت حل مسیله t=2.69, P<0.05 (ویادسپاری) t=5.80, P<0.001 دانش آموزان در درس ریاضی تاثیر دارد و موجب بهبود آن می شود. همچنین؛ یافته هایپژوهش دلالت بر این داشت که تفاوت معنا داری میان استفاده از روش ایستگاه چرخشی با روش سنتی تدریس دریادگیری مهارت حل مسیله وجود ندارد (t=0.82, P>0.05) اما این تفاوت درخصوص مولفه یادسپاری معنادار بود. (t=3.26, P<0.05)
نتیجه گیری
براین اساس می توان نتیجه گرفت که استفاده از روش های نوین همچون روش ایستگاه چرخشی برایدانش آموزانی با اختلال طیف اتیسم که در یادگیری با مشکلاتی مواجه هستند، می تواند باعث بهبود عملکرد درسی ویادگیری بیشتر آنان شود.
Abstract
Background & Purpose: The aim of the present study was to investigate the effect of learning through a
rotating station on problem solving and memorization skills in mathematics and compare it with the traditional
method in seventh grade students with autism spectrum disorders.
Methods and Materials: The research method is quasi-experimental in which a pre-test-post-test
design with a control group is used. The statistical population included all seventh grade students with
autism spectrum disorders in two districts of Tehran in the academic year 1398-99 and numbered 30
people. Selected from the available sampling method for seventh grade students and randomly divided into
two groups; Were tested and witnessed. Data collection tool in this study was a test to measure the learning
of mathematics, the validity of which was provided using the Delphi technique and its reliability was obtained
using Cronbach's alpha test equal to 0.83.
Results: Findings showed that learning through a rotating station has an effect on students' problem solving
skills (t = 2.69, P
Conclusion: Based on this, it can be concluded that the use of new methods such as the rotating station
method for students who have disorders such as autism and are facing problems in learning can improve
their academic performance and learn more.