خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عملکرد نظام آموزشی بر حکمرانی مطلوب صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش نامحدود است؛ بنابراین، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران با خطای 07/0 و در سطح اطمینان 95% ، عدد 196 بهدست آمد. قلمروی زمانی از سال 1401-1399 است. پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه هست. تعداد 250 عدد پرسشنامه بین حجم نمونه انتخاب شد که به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و نتایج از نرمافزار Spss ویراست 26 استفاده شده است. برای نرمالکردن دادهها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و برای آزمون فرضیه پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین عملکرد نظام آموزشی و حکمرانی مطلوب، ارتباط معناداری وجود دارد و از تحلیل واریانس، اثر مثبت و معناداری بین عملکرد نظام آموزشی و حکمرانی مطلوب استخراج شد.
ملخص الجهاز:
باوجود انتقادهایی که نسبت به اصلاحات آموزشی وجود داشت، ایالت یوکاتان برای گفتگو بین جامعه و دولت باز ماند، همانطور که نشاندهنده این نگرانی است، یوکاتان قانون خود را برای آموزش در ایالت یوکاتان، در نوامبر 2013 منتشر کرد که شرایط کار و حق تحصیلی را برای تمام متخصصان آموزشی درگیر در فرایندهای ارزیابی متفاوتی که توسط NIEE و مقامات آموزشی محلی ایجاد شده است، تضمین میکند و با خواستههای سطح ملی و چارچوب قانونی اصلاحات آموزشی همسو میشود (دوگی، 2016).
تئوری و پیشینه پژوهش حکمرانی یک اصطلاح مرزی است که برای عملکردهای دولت در تمام مراحل استفاده میشود و در عین حال به مشکلات مشترک یا مشکلات مشترک شهروندان با برآوردن نیازهای آنها به بهترین شکل ممکن واکنش نشان میدهد (گریفین، 2010).
این پژوهش از نظر بعد زمانی در مدت زمان سه سال مطالعه بر تأثیر عملکرد نظام آموزشی بر حکمرانی مطلوب صورت پذیرفته است.
4. یافتههای پژوهش در پژوهش حاضر، پرسشنامهای برای انجام پایاننامه با عنوان «بررسی تأثیر عملکرد نظام آموزشی بر حکمرانی مطلوب» تدوین شده است.
آمار کمّی و کیفی توصیفی در این قسمت بر اساس اطلاعات جمعآوريشده از پرسشنامه شاخصهای توصیفی متغیر عملکرد نظام آموزشی و متغیر حکمرانی مطلوب ارائه شده است.
نتیجه این میشود که عملکرد نظام آموزشی بر حکمرانی مطلوب تأثیر بسزایی دارد.
Mérida, México: Diario Oficial del Gobierno del Estado de Yucatán(DOGEY).
Public trust in government administrators: Explaining citizen perceptions of trustworthiness and competence.
Good governance in the transparency, accountability, public participation and capacity (TAP-C) framework.