خلاصة:
پژوهش حاضر در پی بررسی نقش استفاده از شبکههای اجتماعی در ایجاد تغییرات ارزشی با تأکید بر ارزش اجتماعی قانونگرایی در حوزه ترافیک است. روش پژوهش از نوع پیمایشی بوده و 512 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از شهروندان دارای گواهینامه رانندگی و ساکن در 5 استان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه پژوهشگرساخته است که پس از تکمیل آنها جداول توصیفی و استباطی از طریق نرمافزار اسپیاساس بهدست آمد. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت کاربران شبکههای اجتماعی، برنامههای آموزشی با عنوان عکس، فیلم و تصاویر متحرک در زمینه ترافیک را مفید میدانند و معتقدند که این برنامهها نقش مثبتی بر ذهن و رفتار آنها در حوزه رعایت مقررات ترافیکی داشته است؛ بهویژه اگر با سبکهای جذابی مثل برنامههای انیمیشنی و بهصورت مجازی ارائه شوند. یکی دیگر از نتایجی که میتواند مورد توجه برنامهسازان رسانهای باشد، گزارشهایی از تصادفات و حوادث ترافیکی است چرا که یافتهها نشان میدهد اینگونه برنامهها با انتشار تصویر واقعی در فضای مجازی بهدلیل ایجاد هیجان توأم با ترس، کاربران شبکههای اجتماعی را ترغیب میکنند، برای جلوگیری از عواقب منفی و نامطلوب، اقدام به رعایت قانون و انجام رفتار صحیح کنند.
The present study seeks to investigate the role of using social networks in creating value changes with emphasis on the social value of legalism in the field of traffic. In this study, the research method is a survey method and 512 people were selected as a sample by multi-stage cluster sampling of citizens with driver's licenses and residing in 5 provinces. Data collection tool was a researcher-made questionnaire which after completing them descriptive and inferential tables were obtained through SPSS software. According to the results, it can be said that social network users find educational programs such as photos, videos and moving images in the field of traffic useful and believe that these programs have played a positive role on their minds and behavior in the field of traffic regulations. Especially if they are presented with attractive styles such as animation programs and virtually. Another result that can be considered by media programmers is reports of accidents and traffic accidents because the findings show that such programs by publishing the real image in cyberspace due to creating excitement accompanied by fear, network users. Encourage the community to follow the law and behave properly to avoid negative and undesirable consequences.
ملخص الجهاز:
بـا توجـه بـه نتـایج بـه دسـت آمـده مـی تـوان گفـت کـاربران شـبکه هـای اجتمـاعی، برنامـه هـای آموزشـی بـا عنـوان عکـس ، فـیلم و تصـاویر متحـرک در زمینـه ترافیک را مفیـد مـی داننـد و معتقدنـد کـه ایـن برنامـه هـا نقـش مثبتـی بـر ذهـن و رفتـار آنهـا در حوزه رعایت مقـررات ترافیکـی داشـته اسـت ؛ بـه ویـژه اگـر بـا سـبک هـای جـذابی مثـل برنامـه هـای انیمیشــنی و بــه صــورت مجــازی ارائــه شــوند.
یکــی دیگــر از نتــایجی کــه مــی توانــد مــورد توجــه برنامه سازان رسـانه ای باشـد، گـزارشهـایی از تصـادفات و حـوادث ترافیکـی اسـت چـرا کـه یافتـه هـا نشان می دهد این گونه برنامه هـا بـا انتشـار تصـویر واقعـی در فضـای مجـازی بـه دلیـل ایجـاد هیجـان توأم با ترس ، کاربران شبکه هـای اجتمـاعی را ترغیـب مـی کننـد، بـرای جلـوگیری از عواقـب منفـی و نامطلوب، اقدام به رعایت قانون و انجام رفتار صحیح کنند.
پژوهش ها و نتایج پژوهش هـای مرادی نقش و تأثیر انجامشده در زمینه تأثیرگذاری برنامه ها و تیزرهـای تبلیغـاتی و و رسانه های جمعی آموزشی ترافیک که با همکاری پلیس و رسانه های گروهی تهیه و محمدی در ارتقاء وتوسعه مطالعه اسنادی - منتشر شده، این واقعیت را نشان می دهند که بیش از ٩٧ درصد (١٣٨٥) فرهنگ ترافیک کتابخانه ای شهروندان معتقد به تأثیرگذاری رسانه ها بر رفتار ترافیکـی خـود بودهاند؛ بنابراین با توجه به جایگاه و مقبولیت رسانه ها در جامعه و اهمیت خاص و ویژه رسانه ها و تأثیرگذاری آنهـا در فرهنـگ ترافیـک ، اهمیـت ایـن موضـوع را بـرای متخصصـان در سـاخت برنامه های ترافیکی مشخص می کند.