خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثر بخشی بسته آموزشی مبتنی بر مدل پذیرش و کاربرد یادگیری مجازی بر خودتنظیمی یادگیری آنلاین، درگیری در یادگیری آنلاین، اشتیاق تحصیلی و رضایت از یادگیری آنلاین صورت گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ورودی سال 1398 دانشگان فرهنگیان استان خوزستان در سال تحصیلی 1399-1400 بودند. از جامعه آماری مذکور تعداد 60 نفر (30 نفر گروه آزمایشی و 30 نفر گروه گواه) به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. گروه آزمایش 9 جلسه 0 (هفتهای 2 بار) آموزشهایی مبتنی بر مدل پذیرش یادگیری مجازی دریافت کردند. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس خودتنظیمی یادگیری آنلاین برنارد و همکاران (OSLQ،2009)، مقیاس درگیری یادگیری آنلاین دیگسون (OSES،2015)، مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریک (AES، 2016) و مقیاس رضایت از یادگیری آنلاین (شیخطاهری و دهناد،1399) استفاده شد. تجزیه تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم افزار آماری SPSS 22 صورت گرفت. یافتهها نشان داد با کنترل اثر پیشآزمون بین متغیرهای خودتنظیمی یادگیری آنلاین، درگیری در یادگیری آنلاین، اشتیاق تحصیلی و افزایش رضایت از یادگیری آنلاین در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی داری (001/0P) وجود دارد. از این رو نتایج به دست آمده نشانگر قابلیت علمی مناسب مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پذیرش یادگیری مجازی بر بهبود متغیرهای پژوهش بود.
This study was conducted to determine the Feasibility of the impact of the educational package based on the acceptance and application model of virtual learning on online learning self-regulation, online learning involvement, academic motivation, and satisfaction with online learning. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population of this study included all students of Farhangian University who entered Khuzestan province Farhangian University in 2019-2021. From the mentioned statistical population, 60 people (30 in the experimental group and 30 in the control group) were selected by simple random sampling. The experimental group received 9 sessions (Twice a week) of training based on the virtual learning acceptance model. In order to collect data, were used the self-regulated online learning scale (Bernard et al. OSLQ, 2009), the online learning engagement scale (Digson, OSES,2015), the academic enthusiasm scale (Frederick, AES, 2016), and the online learning satisfaction scale (Sheikh Taheri and Dehnad,2020). Data analysis was performed by multivariate analysis of covariance with SPSS22 statistical software. Findings showed that the presentation of this educational package has a significant effect on increasing online learning self-regulation (P