خلاصة:
مهارتهای گفتار و نوشتار بهعنوان ارکان توانش ارتباطی، هستهی اصلی زبانآموزی با اهداف ویژه بهحساب میآید. ارتباط تنگاتنگ عملکرد موفق دانشجویان در دانشگاه و عرصههای حرفهای با یادگیری مهارتهای تولیدی زبان، لزوم ابداع شیوهای نو یاددهی-یادگیری را پررنگ میکند. با هدف بررسی ظرفیت واقعیت مجازی در یادگیری مهارتهای تولیدی انگلیسی با اهداف پزشکی، این پژوهش مداخلهای با استفاده از طرح ترکیبی با رویکرد متوالی توضیحی در 16 جلسه کلاس معکوس با گروههای گواه و مورد در یک دانشگاه علوم پزشکی در خاورمیانه برگزار شد. در طول پژوهش، علاوه بر سنجش نگرش، پیشرفت و عملکرد شرکتکنندگان، برداشت آنها نیز با برگزاری مصاحبههای نیمهساختاریافته شناسایی شد. دادههای کمی به شیوهی توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمون رتبهای علامتدار ویلکاکسون و تحلیل واریانس با اندازههای تکراری تحلیل شد. تحلیل دادههای کیفی به شیوه مضمون محور انجام شد. نتایج نشان داد شرکتکنندگان تمرین تیمی را برای یادگیری مهارتهای تولیدی انگلیسی مؤثر قلمداد کردند. اگرچه واقعیت مجازی توانش گفتگوی انگلیسی با اهداف پزشکی را آسان میکرد، اما، نگارش سناریوی این بازیها برای تمرین تیمی مهارتها بهشکل معناداری بر روند یادگیری تأثیرگذار بود. رویکرد مناسب شرکتکنندگان نسبت به تمرین انگلیسی با اهداف پزشکی بهواسطهی سناریوهای مشارکتی واقعیت مجازی چند نفره میتواند مصداق کاربرد موفق نظریهی فرهنگی-اجتماعی در زبانآموزی دانشگاهی باشد.
Speaking and writing skills, as the components of communicative competence, are the core of learning the language for specific purposes. The intimate connection of students' acceptable academic and professional performance with their productive skills highlights new methods of teaching and learning. To investigate the potential of virtual reality in learning English for Medical Purposes productive skills, this interventional study with control and experimental groups was conducted using a mixed design with a sequential explanatory approach in 16 sessions in flipped classrooms. During the study, in addition to soliciting the participants' attitudes, their progress and performance were assessed. In addition, the participants' perceptions were identified by conducting semi-structured interviews. Quantitative data analysis was performed in a descriptive and inferential manner using the Wilcoxon signed-rank test and analysis of variance with repeated measures. Qualitative data analysis was done in a theme-oriented manner. The results showed that the participants considered the concerted practice as an effective way of learning English for Medical Purposes productive skills. Although virtual reality enhanced English for Medical purposes productive skills learning and communicative competence, the multiplayer framework of these games for concerted practice of skills significantly facilitated learning speaking and writing. The participants' favorable attitude towards practicing English for medical purposes through cooperative multiplayer virtual reality can be an example of the successful application of socio-cultural theory in university language learning.