خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل متعادلسازی کار و زندگی کارکنان شرکت ملی گاز ایران است. پژوهش حاضر آمیخته (کیفی و کمّی) است. استراتژی پژوهش کیفی روش تحلیل مضمون است. در بخش کمّی از روش تحلیل ساختاری استفاده شد. با توجه به نتایج حاصل از مصاحبه با 7 نفر از خبرگان، 124 عامل در تعادل کار و زندگی کارکنان شرکت ملی گاز ایران مؤثر است. با استفاده از روش دلفی مهمترین عوامل مؤثر بر تعادل کار و زندگی کارکنان شرکت ملی گاز ایران استخراج شد. نتایج نشان داد که مهمترین مؤلفۀ مؤثر در تعادل کار و زندگی کارکنان شرکت ملی گاز ایران اعتماد به سازمان و وفادار بودن کارکنان نسبت به سازمان است. تأثیر ساختار دولت، دولت الکترونیک و هوشمند سازی، مدیریت سرمایۀ انسانی، فناوریهای مدیریتی، توسعۀ فرهنگسازمانی، نظارت و ارزیابی و صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری بر تعادل کار و زندگی کارکنان تأیید شد.
The extant research aims to design a work-life balancing model for National Iranian Gas Company employees. The present paper is mixed research (qualitative and quantitative). This qualitative study has used the strategy of the thematic analysis method. The quantitative part of the study employed structural analysis. According to the results of the interviews with 7 experts, 124 factors affected the work-life balance of the National Iranian Gas Company employees. The most important factors affecting the work-life balance of Iranian National Gas Company employees were extracted using the Delphi method. The results indicated trust in the organization and employees’ loyalty to the organization as the most important components affecting the work-life balance of employees working for the National Iranian Gas Company. Moreover, the results confirmed the effect of government structure, e-government and smartening, human capital management, management technologies, organizational culture development, monitoring, evaluating, and protecting rights and people, and administrative soundness on the employees’ work-life balance.