خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای پرطاقتی روانی در رابطهی والدگری توانمندساز و تابآوری روانشناختی در دانشجویان دختر و پسر انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 1401 بودند. نمونهی آماری نیز شامل 313 دانشجو بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس والدگری توانمندساز (جک، سان، لاتن، چین و واترز، 2016)، نسخهی کوتاه پرسشنامهی پرطاقتی روانی (مکگیوئن، استیکلایر ـ تامپسون و کلاگ، 2016) و مقیاس تابآوری کانر ـ دیویدسون (کانر و دیویدسون، 2003). پاسخ دادند. در این پژوهش، بهمنظور آزمون روابط ساختاری در مدل مفروض، از روش آماری مدلیابی معادلهی ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که در نمونهی دانشجویان، مدل مفروض واسطهمندی نسبی پرطاقتی روانی در رابطهی بین والدگری توانمندساز و تابآوری روانشناختی با دادهها برازش مطلوبی داشت. همچنین، نتایج نشان داد که در مدل مفروض، تمامی وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند و در این مدل 21 درصد از پراکندگی نمرات تابآوری روانشناختی از طریق متغیرهای مکنون والدگری توانمندساز و پرطاقتی روانی، تبیین شد. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بافت والدگری توانمندساز در تجهیز ذخایر مقابلهای و سرمایه روانشناختی نوجوانان، مؤثر است.
The present correlational study examined the mediating effect of mental toughness on the relationship between strength-based parenting and psychological resilience among male and female university students. The statistical population of this research included undergraduate students of Mazandaran University in the 2021 - 22 academic year. The statistical sample also included 313 students who were selected by available sampling method and responded to the Strength-based Parenting Scale (Jach, Sun, Loton, Chin & Waters, 2018), the Mental Toughness Questionnaire-Revised (McGeown, St Clair-Thompson & Clough, 2016). Structural equation modeling was used to assess the proposed model among male and female students. Results indicated that for students, the partially mediated model of mental toughness on the relationship between strength-based parenting and psychological resilience showed a good fit. Furthermore, all of the regression weights in the hypothesized model were statistically significant and model' predictors accounted for 21% of the variance for psychological resilience. In sum, consistent with the bio-ecological human development model, the explanative role and power of the strength-based parenting context in increasing adolescents’ psychological capital is reiterated in the present research.