خلاصة:
مقدمه: کارآفرینی سازمانی میتواند باعث به حداکثر رساندن بهرهوری برای دستیابی به اهداف سازمانی شود، به گونهای که به نظر میرسد افراد برای رسیدن به اهداف فردی خود تلاش میکنند. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی نقش رهبری هم افزا مدیران مدارس در کارآفرینی سازمانی با میانجی گری رفتارهای تولیدی معلمان فنی و حرفه ای صورت گرفت. روش: روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور است. جامعه پژوهش کلیه معلمان هنرستان های فنی و حرفه ای استان تهران بودند، که از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 364 معلم انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه ی محقق ساخته ی رهبری هم افزا؛ پرسشنامه ی محقق ساخته ی رفتارهای تولیدی معلمان؛ و پرسشنامه ی کارآفرینی سازمانی هاگس و مورگان (2007) استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی پرسشنامه ی کارآفرینی سازمانی از تکنیک های آلفای کرانباخ و تحلیل عامل تأییدی استفاده شد، و پایایی و روایی پرسشنامه ی محقق ساخته ی رهبری هم افزا و پرسشنامه ی محقق ساخته ی رفتارهای تولیدی با تکنیک های آلفای کرانباخ و نسبت روایی محتوایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند، جهت تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار lisrel استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد رهبری هم افزا مدیران دارای اثر مستقیم مثبت و معنادار بر کارآفرینی سازمانی در سطح 05/0 است. رهبری هم افزا مدیران مدارس دارای اثر مستقیم مثبت و معنادار بر رفتارهای تولیدی معلمان در سطح 05/0 است. رفتارهای تولیدی معلمان دارای اثر مستقیم مثبت و معنادار بر کارآفرینی سازمانی در سطح 05/0 است. رهبری هم افزا مدیران مدارس بواسطه رفتارهای تولیدی معلمان دارای اثر غیر مستقیم مثبت و معنادار بر کارآفرینی سازمانی در سطح 05/0 است. همچنین رهبری هم افزا مدیران مدارس و رفتارهای تولیدی معلمان فنی و حرفه ای قادر به تببین 19/0 واریانس کارآفرینی سازمانی هستند.بحث و نتیجه گیری: مدیران مدارس با بکارگیری سبک رهبری هم افزا، سبب ترویج و ارتقاء کارآفرینی خواهند شد و بروز رفتارهای تولیدی از سوی معلمان این امر را تسهیل می نماید.
Introduction: Organizational entrepreneurship can maximize productivity to achieve organizational goals in a way that individuals seem to strive to achieve their individual goals. Therefore, this research was conducted with the aim of investigating the role of synergistic leadership of school principals in organizational entrepreneurship by mediating the productive behaviors of technical and vocational teachers.Method: The quantitative research method is correlation studies and covariance-based structural equation modeling approach. The research population was all the teachers of technical and vocational schools in Tehran province, and a sample of 364 teachers was selected from this population using proportional stratified random sampling based on Cochran's formula. In order to collect data from the researcher's questionnaire made of the synergistic leadership; a researcher-made questionnaire of teachers' productive behaviors; and the organizational entrepreneurship questionnaire of Hughes & Morgan (2007) was used. Cronbach's alpha techniques and confirmatory factor analysis were used to determine the reliability and validity of the organizational entrepreneurship questionnaire, and the reliability and validity of the researcher-made questionnaire of synergistic leadership and the researcher-made questionnaire of productive behaviors were investigated with Cronbach's alpha techniques, content validity ratio, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis, In order to analyze the data, structural equation modeling was used by Lisrel software.Results: The results showed that synergistic leadership of managers has a positive and significant direct effect on organizational entrepreneurship at the level of 0.05. Synergistic leadership of school principals has a positive and significant direct effect on teachers' productive behaviors at the 0.05 level. Teachers' productive behaviors have a positive and significant direct effect on organizational entrepreneurship at the 0.05 level. The synergistic leadership of school principals through the productive behaviors of teachers has a positive and significant indirect effect on organizational entrepreneurship at the level of 0.05. Also, the synergistic leadership of school principals and the productive behaviors of technical and vocational teachers are able to explain 0.19 of the variance of organizational entrepreneurship.Discussion and conclusion: By using a synergistic leadership style, school principals will promote and promote entrepreneurship and facilitate the emergence of productive behaviors by teachers.