خلاصة:
استفاده از سیستم های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین معلمان قطعاً در مدیریت آموزشو پرورش و عملکرد معلمان بی تاثیر نخواهد بود و امور اداری آموزش و پرورش هم از این مقوله مستثنی نیستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فرسودگی و رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی شهرستان بهارستان انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است که به روش میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه معلمان تربیت بدنی بهارستان (240 نفر) تشکیل دادند که از این تعداد نمونه آماری براساس روش تصادفی نمونه در دسترس 201 نفر از معلمان مرد و زن تعیین شد. روش های گردآوری دادهها در این پژوهش به دو دسته کتابخانهای و میدانی تقسیم شد. در خصوص جمعآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش از روش های کتابخانهای و برای گردآوری دادههای کمی از روش میدانی استفاده شد. برای سنجش فناوری اطلاعات و ارتباطات، از پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات محمودی (1392)، جهت سنجش فرسودگی شغلی، از پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (1996) و برای سنجش رضایت شغلی، از پرسشنامه اسپکتور (1997) استفاده شد. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از روش آمار استنباطی به روش آزمون T تک نمونهای و همچنین برای نرمال بودن فرضیات از آزمون کلموگرف- اسمیرنف استفاده گردیده است.یافتههای تحقیق نشان داد که استفاده و بکارگیری از فناوری اطلاعات بر متغیرهای فرسودگی و رضایت شغلی معلمان تربیتبدنی شهرستان بهارستان تاثیر گذار است.
The use of information and communication technology-based systems among teachers will certainly not be ineffective in the management and leadership of the gas company and the performance of teachers, and the administrative affairs of education are no exception to this category. The aim of this study was to investigate the effect of information and communication technology on burnout and job satisfaction of physical education teachers in Baharestan city. This research is applied in terms of purpose, in terms of correlation strategy and structural equations that were conducted by field method. Data collection methods in this study were divided into two categories: library and field. Library methods were used to collect information related to the subject literature and research background, and field methods were used to collect quantitative data. Mahmoudi (2013) Information and Communication Technology Questionnaire was used to measure information and communication technology, Maslash (1996) was used to measure burnout, and Spector (1997) was used to measure job satisfaction. In order to test the research hypotheses, inferential statistics method was used by T-test method and also Kolmogorov-Smirnov test was used for normal hypotheses. The research findings based on the research hypotheses are as follows: The use of information technology has an effect on the variables of burnout and job satisfaction of physical education teachers in Baharestan city.
ملخص الجهاز:
نتايج آزمون t تک نمونه اي در رابطه با رضايت شغلي متغير ميانگين انحراف معيار تعداد مقدار T سطح معناداري بعد دروني ٣,٨٦ ٠,٧٣ ٢٠١ ٤٦,٨٨ ٠,٠٠٠ بعد بيروني ٣,٤٩ ٠,٦٨ ٢٠١ ٩٦,٣٥ ٠,٠٠٠ کل ابعاد ٤,٨٨ ٠,٧٨ ٢٠١ ٨٨,٧٦ ٠,٠٠٠ براساس نتايج جدول ٥، مقدار T به دست آمده براي بعد خستگي عاطفي از ٠/٠٥ بزرگتر مي باشد، بنابراين مي توان نتيجه گرفت که بکارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات مي تواند موجب کاهش خستگي عاطفي در معلمان تربيت بدني گردد.
همچنين در سنجش ابعاد کلي فرسودگي شغلي معلمان ، مقدار T به دست آمده از ٠/٠٥ بزرگتر است ، بنابراين ميتوان نتيجه گرفت که بکارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات مي تواند موجب کاهش ميزان فرسودگي شغلي در معلمان تربيت بدني شهرستان بهارستان شود.
نتايج آزمون t تک نمونه اي در رابطه با فرسودگي شغلي متغير ميانگين انحراف معيار تعداد مقدار T سطح معناداري بعد خستگي عاطفي ٣,٨٦ ٠,٧٣ ٢٠١ ٤٦,٨٨ ٠,٠٠٠ بعد مسخ شخصيت ٣,٤٩ ٠,٦٨ ٢٠١ ٩٦,٣٥ ٠,٠٠٠ بعد عدم موفقيت فردي ٣,٧٦ ٠,٨٩ ٢٠١ ٤٤,٩٥ ٠,٠٠٠ کل ابعاد ٤,٠٣ ٠,٧٤ ٢٠١ ٧٢,٥٣ ٠,٠٠٠ بحث و نتيجه گيري براساس نتايج پژوهش ، مقدار T به دست آمده براي متغير رضايت شغلي از ٠/٠٥ بزرگتر مي باشد، بنابراين مي توان نتيجه گرفت که بکارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات مي تواند موجب افزايش رضايت شغلي در معلمان تربيت بدني گردد.
در سنجش ابعاد کلي رضايت شغلي معلمان ، مقدار T به دست آمده از ٠/٠٥ بزرگتر است ، بنابراين ميتوان نتيجه گرفت که بکارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات مي تواند موجب افزايش رضايت شغلي در معلمان تربيت بدني شهرستان بهارستان شود.