خلاصة:
موضوع قیمت گذاری در بازار نفت به تبع تحولات این بازار در گذر زمان، دستخوش تغییراتی شده است. امروزه، موسسات گزارش دهنده قیمت (pra) به نهادهای خصوصی که اقدام به انتشار اطلاعات و به ویژه قیمت در بازار جهانی نفت می کنند، نقش مهمی در تعیین قیمت نفت در بازارهای فیزیکی و کاغذی دارند. نگرانی از فعالیت این موسسات، موجب شکل گیری نهادهای ناظر بر این موسسات شده است. با این حال، همچنان این سوال مطرح است که الگوی مناسب برای تعامل موسسات گزارش دهنده قیمت و نهادهای ناظر به نحوی که نتیجه آن کارایی بیشتر مکانیزم قیمت گذاری نفت باشد چیست؟ هدف پژوهش حاضر، آن است که ضمن مرور مبانی نظری فعالیت موسسات گزارش دهنده قیمت و نهادهای ناظر، با استفاده از تئوری داده-بنیاد و با بهره گیری از نظرات خبرگان بازارهای جهانی نفت، مدلی را برای ارتباط این بازیگران ارائه دهد. پس از پیاده سازی استراتژی داده بنیاد، 60 مفهوم برساخت سازی شد که این تعداد در 7 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی دسته بندی شد. در مرحله کدگذاری نظری، مدل مفهومی برای ارتباط میان نهادهای ناظر و موسسات گزارش دهنده قیمت ارائه شد.
the subject of pricing in the oil market has undergone changes as the market evolves over time. today, pra reporting to private institutions that disseminate information, and especially prices in the world oil market, play an important role in determining the price of oil in the physical and paper markets.
concerns over the activities of these institutions have led to the formation of oversight bodies.
however, the question remains as to what is the appropriate model for the interaction of price reporting institutions and supervisory bodies in a way that results in a more efficient oil pricing mechanism.
the purpose of the present study is to review the theoretical foundations of the activities of price reporting institutions and supervisory institutions, using a data-base theory and using the opinions of experts in global oil markets, to provide a model for the relationship of these actors.
following the implementation of the foundation's data strategy, 60 concepts were constructed, categorized into 7 sub-categories and 4 main ones. at the theoretical coding stage, a conceptual model was developed for the relationship between supervisory bodies and price reporting institutions.
ملخص الجهاز:
مدلي براي تعامل نهادهاي ناظر و موسسات گزارش دهنده قيمت به منظور ارتقاي کارايي نظام قيمت گذاري نفت خام در بازارهاي نفت با استفاده از تئوري داده -بنياد کلاسيک محمدمهدي حاجيان *١، عاطفه تکليف ، حامد سلطاني نژاد 2 چکيده موضوع قيمت گذاري در بازار نفت به تبع تحولات اين بازار در گذر زمان ، دستخوش تغييراتي شده است .
علي رغم تلاشهاي صورت گرفته در سطح جهاني براي نظارت بر فرآيند قيمت گذاري نفت توسط موسسات گزارش دهنده قيمت ، همچنان اين سوال مطرح است که آيا اعمال مقررات نظارتي بر فعاليت موسسات گزارش دهنده قيمت تضمين کننده عدم انحراف اين موسسات در تعيين قيمت بوده است و از سوي ديگر، آيا اعمال اين مقررات ، مي تواند با اصول قيمت گذاري در بازار آزاد که مبتني بر معاملات عرضه و تقاضا در بازار است منافات داشته باشد؟ به عبارت ديگر، اين سوال مطرح مي شود که الگوي مناسب براي تعامل موسسات گزارش دهنده قيمت و نهادهاي ناظر به نحوي که نتيجه آن کارايي بيشتر مکانيزم قيمت گذاري نفت باشد چيست ؟ هدف پژوهش حاضر، آن است که ضمن مرور مباني نظري فعاليت موسسات گزارش دهنده قيمت و نهادهاي ناظر، با استفاده از نظرات خبرگان بازارهاي جهاني نفت ، مدلي را براي ارتباط اين بازيگران ارائه دهد.
_______________________________________________________________ ١ - Price Artificiality ٢ - Causation 3 - Intent ٤ - Pirrong, 1996 ٥ - Market corner ٦ - Market squeeze ٧ - Marking the close ٨٥ ٢-٤-نهادهاي ناظر بر عملکرد مؤسسات گزارش دهنده قيمت براي اطمينان از سلامت معاملات و حفظ حقوق معامله گران و همچنين مديريت چالش هاي پيش گفته شده ، اين معاملات تحت نظارت يک مقام ناظر و تنظيم کننده صورت ميپذيرد.