خلاصة:
در قرن نوزدهم پیرو به وجود آمدن مکاتب ادبی همچون رمانتیسم و سوررئالیسم که معنای واضح را در اثر ادبی طرد و تحقیر کردند و به جای آن ابهام و غموض را رواج دادند، نظریههای ادبی نیز به ابهام به عنوان یک ارزش در اثر ادبی نگریستند؛ زیرا با شرکت دادن خواننده در فرایند آفرینش معنا، نوعی تعامل میان خواننده و متن ایجاد میکند. غزلیات شمس تبریزی از جمله متونی است که از ابهام در معنای هنری آن برخوردار است. این ابهام در کلیت شعر مولوی نهفته است و دستگاه بلاغی، زبان و حوزهی معنایی شعر او را تحت تاثیر قرار داده است.بخشی از ابهامها در غزل مولانا ناشی از صورخیال و عناصر بلاغی همچون تشبیه، تلمیح، حسآمیزی، پارادوکس، استعاره و رمز است که هر یک ازین عناصر به تنهایی تحت تاثیر عواملی به وجود آمدهاند که شباهت بسیار به مؤلفههای مکتب سوررئالیسم دارد. این پژوهش که به روش توصیفی_ تحلیلی نوشته شدهاست بر آن است تا نشان دهد فضای سوررئالیستی حاکم بر غزلیات شمس،چه تاثیری بر ابهام این متن و ظهور صور بلاغی ابهامزا داشته است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که در غزلیات شمس صور بلاغی ابهامزا در فضایی سوررئالیستی به وجود آمدهاند و از میان عناصر بلاغی تشبیه، تشخیص و رمز که تحت تاثیر ناخودآگاه شاعر در شعر مجال بروز مییابد، بیشترین نمود را در مقایسه با عناصر بلاغی دیگر دارا هستند.
In the 19th century, following the emergence of literary schools such as romanticism and surrealism, which rejected and despised clear meaning in literary works and promoted ambiguity instead, literary theories also looked at ambiguity as a value in literary works. ; Because by making the reader participate in the meaning creation process, it creates a kind of interaction between the reader and the text. Shams Tabrizi's poetry is one of the texts that has ambiguity in its artistic meaning. This ambiguity lies in the whole of Maulvi's poetry and the rhetorical device, language and semantic field of his poetry have been affected. It is that each of these elements have been created under the influence of factors that are very similar to the components of the school of surrealism. This research, which is written in a descriptive-analytical way, aims to show what effect the surrealist atmosphere ruling Shams's lyrical poetry has had on the ambiguity of this text and the emergence of ambiguous rhetorical forms. The findings of this research indicate that in eighty-two percent of Shams' sonnets, ambiguous rhetorical forms are created in a surrealistic atmosphere, and among the rhetorical elements simile, recognition, and code, which appear under the influence of the poet's unconscious, are possible in the poem. have the most expression compared to other rhetorical elements.
ملخص الجهاز:
بخشي از ابهام ها در غزل مولانا ناشي از عناصر بلاغي همچون تشــبيه ، تلميح ، حس آميزي، پارادوکس ، اســتعاره و رمز اســت که هر يک از اين عناصــر به تنهايي تحت تأثير عواملي به وجود آمده اند که شـباهت بسـيار به مؤلفه هاي مکتب سـوررئاليسـم دارد.
يافته هاي اين پژوهش بيانگر آن اسـت که صـور بلاغي ابهام زا در غزليات شـمس در فضـايي سـوررئاليسـتي به وجود آمده اند و از ميان عناصــر بلاغي تشــبيه ، تشــخيص و رمز که تحت تأثير ناخودآگاه شــاعر در شــعر مجال بروز مييابد، بيشترين نمود را در مقايسه با ساير عناصر بلاغي دارد.
Part of the ambiguity in Molavi’s Ghazal is caused by rhetorical devices such as simile, allusion, synesthesia, paradox, metaphor, and symbolism, each of which has been created under the influence of factors that are very similar to the components of the school of surrealism.
Keywords: Surrealism, Ambiguity, Shams's poetry, Molavi 1 PhD Candidate of Persian Language and Literature, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
Findings of this research indicate that in eighty-two percent of Shams' sonnets, ambiguous rhetorical forms are created in a surrealistic atmosphere, and that among the rhetorical devices, simile, personification, and symbolism, which appear under the influence of the poet's unconscious mind, have the most expression compared to other rhetorical devices.
Findings of this research indicate that in eighty-two percent of Shams' sonnets, ambiguous rhetorical forms are created in a surrealistic atmosphere, and that among the rhetorical devices, simile, personification, and symbolism, which appear under the influence of the poet's unconscious mind, have the most expression compared to other rhetorical devices.