خلاصة:
هدف تحقیق حاضر، ارائه مدل ساختاری از هویت تحصیلی بر اساس سبکهای یادگیری با نقش میانجی پیوند با مدرسه و جهتگیری هدف در دانش آموزان مدارس ابتدایی رحیم آباد میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری دانش آموزان مدارس ابتدایی رحیم آباد به تعداد 2876 نفر بوده که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 211 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور (2001)، هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008)، سبکهای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1990) و پیوند با مدرسه رضایی شریف و حاجلو (1395) بود. از تحلیل عاملی تأییدی، ساختار کلی پرسشنامههای تحقیق مورد روائی سازه قرار گرفته است و روایی پرسشنامهها تأیید شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی و از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل برای بررسی فرضیههای تحقیق اقدام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که میان سبکهای یادگیری با پیوند با مدرسه، جهتگیری هدف و هویت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میان پیوند با مدرسه و جهتگیری هدف با هویت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که پیوند با مدرسه و جهتگیری هدف، در رابطه میان سبکهای یادگیری با هویت تحصیلی دانش آموزان نقش میانجی داشتهاند.
The purpose of the present study is to offer a structural modeling of educational identity based on learning styles with the mediating role of ties with school and goal orientation in primary school students of Rahimabad. In terms of purpose, this study is applied, and in terms of method, it is descriptive-correlational. The population consisted of primary school students of Rahimabad totaling to 2876. Using random cluster sampling, 211 of them were recruited. Data collection instruments were goal orientation questionnaire (Elliot & McGregor, 2001), educational identity (Vaz & Isakson, 2008)T learning styles (Pintrich & Degroot, 1990) and school Bonding (Rezaei Sharif & Hajloo, 2016). Confirmatory factor analysis was used for securing construct validity of the instruments. To analyze the data, descriptive and inferential statistics were utilized. Also, structural equation modeling with Lisrel was employed to examine the hypotheses. The results demonstrated that there is a significant and positive association between learning styles and school bonding; and goal orientation and educational identity. Additionally, school bonding and goal orientation were positively correlated with educational identity of students. The findings suggest that school bonding and goal orientation mediated the relationship between learning styles and educational identity.