خلاصة:
توجه و علاقه ی غافلگیرکننده ای به فناوری های مالی در سال های اخیر در حال رشد است. این پدیده ی مالی معاصر مشخصه های اصلی اش اصولا با استفاده ی سنگین از فناوری در عرصه ی ارتباطات تشخیص داده می شود که برخی آن را اقتصاد شبکه نامیده اند. سرویس فناوری های مالی دامنه ی وسیع و گسترده ای از سرویس ها و خدمات مالی را تحت پوشش قرار می دهد که از رشد و توسعه ی انفجاری درزمینه ی فناوری سرمایه گذاری شده اند اما قطعا فقط به آن ها محدود نمی شود، و این موارد را شامل می شود: پرداخت ها، طبقه ی تسویه حساب و شفاف سازی، که بااعتبار، سپرده گذاری و سرویس ها و خدمات افزایش دهنده ی سرمایه دنبال می شود. برخلاف این واقعیت که نقش آفرینان توجه جهانی را از سوی قانون گذران، رهبران و مدیران صنعت مالی به سمت خود جلب می کنند، این مبحث به عنوان تحقیق هنوز هم در مرحله ی نوزادی قرار دارد و تحقیق و پژوهش علمی اندکی تابه حال صورت گرفته است. این مقاله قصد دارد که در ابتدا و در وهله ی اول، بر این موج رشد و توسعه در صنعت مالی پرتو افکند که با فناوری بالا ترکیب شده است، آن همچنین قصد دارد تا نقش فناوری های مالی در عرصه ی صنعت مالی را به طورکلی و نقش فناوری های مالی در بخش بانکداری را به طور خاص و ویژه شفاف سازد. این مقاله اهداف خود را در دو مرحله ی اصلی به دست آورد: اول، پیشینه و تعریف فناوری های مالی، علاوه بر تاکید بر قسمت ها و بخش های فعلی بازار فناوری های مالی و چشم انداز آن و برخی پلتفرم های جایگزین فناوری های مالی موردبحث و گفتگو قرار خواهند گرفت. در مرحله ی دوم، ما تاثیر فناوری های مالی بر روی صنعت بانکداری و پاسخ موردنیاز برای مراجعه با آن را مورد شناسایی قرار خواهیم داد.
ملخص الجهاز:
تأمین کنندگان سرویس ها و خدمات مالی معاصر که به طرز موفقیت آمیزی بخش های نادیده گرفته شده را مورد هدف قرار می دهند (مثل تأمین بودجه جمعی، pp٢ و باشگاه های وام دهی )، قدرت پتانسیل و بالقوه خود را از طریق حالات متنوع و گوناگون سرمایه دارند، این حالات و روش ها در فراهم ساختن نیازها و الزامات انعطاف پذیر، مقرون به صرفه ، کمتر مقرراتی(کمتر نظارتی) و صرفه جویی در وقت برای آن ها در نظر گرفته شده اند(شفاعی، ابراهیمی، پیمانی، .
بر طبق نظریه ی پیرراکس و کولینز (٢٠١٣): چنین نوآوری هایی می توانند ساختارهای صنعت موجود را مختل سازند و مرزهای صنعت را تیره و کور سازند، واسطه گری های سوء و نادرست استراتژیکی (راهبردی) را تسهیل نمایند، این مسئله را دچار تحول اساسی کنند که شرکت های موجود چگونه محصولات و سرویس ها و خدمات را تولید می کنند(به وجود می آورند) و آن ها را تحویل می دهند، راه های جدیدی را برای کارآفرینی فراهم سازند، دسترسی به سرویس ها و خدمات مالی را جمعی سازند، اما درعین حال حریم خصوصی چشمگیر و قابل ملاحظه ی را به وجود آورند، چالش های نظارتی و اعمال قانون را نیز ایجاد کنند.
ظرفیت فناوریهای مالی اگرچه تعیین کمیت و مقدار اندازه و رشد فناوری های مالی و تأثیر پتانسیل بالقوه ی آن بر روی صنعت بانکداری کار آسانی نیست ، اما یک امتحان و تلاش برای انجام چنین کاری توسط یکی از بزرگ ترین شرکت های خدماتی و سرویس دهنده در جهان (٢٠١٦ ,KPMG) انجام شده و مورد مشاهده قرار می گیرد.
com/gx/en/financial- services/assets/pdf/technology2020-and-beyond.
Research Report on Financial Technologies (Fin-tech) Retrieved from https://www.