خلاصة:
زمینه و هدف: فعالیتهای تحصیلی نیازمند اشتیاق و انگیزه تحصیلی است که گاهی دانش آموزان در انجام تکالیف نوعی دلزدگی از خود نشان میدهند و در واقع این موضوع در مسیر پیشرفت تحصیلی آنان دارای اهمیت زیادی است؛ بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی مدل دلزدگی تحصیلی بر اساس جو روانی-اجتماعی کلاس با میانجیگری خودتنظیمی انگیزشی انجام گرفت. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده، جامعه آماری را دانشآموزان دختر پایه دهم دبیرستانهای ناحیه ۲ اراک در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تشکیل داد. حجم نمونه بهموجب روش مدل یابی تعداد ۳۰۰ نفر تعیین گردید که به روش تصادفی خوشهای برگزیده شدند. ابزارهای جمعآوری دادهها عبارت بودند از: پرسشنامههای دلزدگی تحصیلی پکران (200۵)، جو روانی-اجتماعی کلاس میشو (۱۹۸۵)، خود نظم دهی بوفارد (۱۹۹۵). روش تجزیهوتحلیل دادهها بهرهبرداری از شاخصهای آمار توصیفی، معادلات ساختاری شامل تحلیل مسیر، آماره t، بوت استراپ و سوبل بوده است. دراینراستا از نرمافزار PLS استفاده گردید. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که دلزدگی تحصیلی بر اساس جو روانی – اجتماعی با میانجیگری خود نظم دهی انگیزشی با میزان ضریب 681/0- در سطح (05/0> p) بهصورت منفی و معنیدار برازش دارد؛ یعنی با افزایشجو روانی اجتماعی با میانجیگری خودنظمدهی انگیزشی، دلزدگی تحصیلی به میزان 681/0 کاهش پیدا میکند؛ بنابراین مدل دلزدگی تحصیلی بر اساس جو روانی – اجتماعی کلاس با میانجیگری خود نظم دهی انگیزشی برازش داشته است. این برازش تاثیری غیرمستقیم معادل ضریب 532/0- را به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج میتوان نتیجه گرفت که جو روانی- اجتماعی بهصورت مستقیم و با میانجی خود نظم دهی انگیزشی با دلزدگی تحصیلی دارای رابطه معناداری است و لذا برنامه ریزان نظام آموزش میتوانند به این رابطهها توجه نمایند و معلمان را نسبت به این نتایج آگاهتر سازند.
Background and Aim: Academic activities require academic enthusiasm and motivation that sometimes students show a kind of disillusionment in doing homework and in fact this issue is very important in the path of their academic achievement, therefore, the main purpose of this study was to design a model of academic distress based on the psychosocial atmosphere of the class with motivational self-regulation mediation. Methods: The research method was descriptive correlational and the statistical population consisted of female students in the 10th grade of high schools in District 2 of Arak in the academic year 2021-2022. The sample size was determined by modeling method of 300 people who were selected by cluster random sampling method. Data collection tools were: Pekran Academic Distress Questionnaire (2005), Misho Class Psychosocial Climate (1985), Boufard Self-Regulation Questionnaire (1995). Data analysis method was the exploitation of descriptive statistics indicators, structural equations including path analysis, t-statistics, bootstrap and sobel. In this regard, PLS software was used. Results: The results showed that academic disillusionment based on psychosocial climate with motivational self-regulation mediation with coefficient of -0.681 at the level (P It is fitting that by increasing the psychosocial climate with the mediation of motivational self-regulation, academic heartache decreases by 0.681, so the model of academic heartache based on the psychosocial atmosphere of the class is mediated by the mediator. Gray himself has fitted motivational discipline. This fit had an indirect effect equivalent to -0.532 coefficient. Conclusion: Based on the results, it can be concluded that psychosocial climate has a significant relationship with academic distress directly and through the mediation of motivational self-regulation, and therefore, educational system planners can pay attention to these relationships and make teachers more aware of these results.