خلاصة:
این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی درمان فراشناختی و آموزش جراتمندی بر اجتناب و فشار اجتماعی دانشآموزان متوسطۀ اول دارای اضطراب یادگیری زبان خارجی انجام پذیرفت. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ دانشآموزان مدارس متوسطۀ اول دولتی شهر ارومیه در سال 99-1398 بود. برای گزینش نمونه از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شد و دادهها با پرسشنامۀ اضطراب کلاس زبان (Horwitz, Horwitz & Cope, 1986) و مقیاس اجتناب و فشار اجتماعی (Watson & Friend, 1969) جمعآوری شدند. 60 نفر از دانشآموزان به طور تصادفی انتخاب و در گروههای آزمایشی (فراشناخت و جراتمندی) و گروه کنترل گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که فراشناخت و جراتمندی باعث کاهش اجتناب و فشار اجتماعی شده است و اثرات آنها در مرحلة پیگیری نیز ماندگار بود (001/0P<). براساس نتایج به دست آمده بین گروههای درمان فراشناخت و آموزش جراتمندی در کاهش اجتناب و فشار اجتماعی دانشآموزان تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0<P).
The aim of this study was to compare the effectiveness of metacognitive Therapy and assertiveness training on social avoidance and distress of students with foreign language anxiety (FLA). The research design was semi-experimental and the population of the study was all students of public Junior high schools in Urmia, Iran. 60 students were selected following a multi-step random sampling procedure and were randomly assigned into three groups (N= 20 each). the data were analyzed using foreign language classroom anxiety scale (Horwitz, Horwitz & Cope, 1986) and social avoidance and distress scale (Watson & Friend, 1969). Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed that metacognitive and assertiveness are effective in reducing social avoidance and distress, their effects are persistent in the follow-up phase (p <0.001). The obtained results show that metacognitive and assertiveness are effective in reducing social avoidance and distress students in both stages and the difference between metacognitive and assertiveness groups is not significant (p <0.05). Based on the results, there was no significant difference between metacognitive therapy and assertiveness training groups in reducing avoidance and social pressure (P <0.05).
ملخص الجهاز:
نتایج نشان داد که فراشناخت و جرأتمندی باعث کاهش اجتناب و فشار اجتماعی شده است و اثرات آنها در مرحلة پیگیری نیز ماندگار بود (001/0P واژههاي كليدی: اضطراب یادگیری زبان خارجی، درمان فراشناختی، آموزش جرأتمندی، اجتناب و فشار اجتماعی، دانشآموزان متوسطۀ اول Comparison of the effectiveness of Metacognitive Therapy and assertiveness Training on Social Avoidance and Distress of Junior high school students with Foreign language Anxiety Khoshdavi Ebrahimzade, PhD Student Department of Psychology, Faculty of literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran Ismail Soleimani, Ph. D Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran Karim Sadeghi, Ph. D Professor, Department of Foreign Languages, Faculty of literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran Abstract The aim of this study was to compare the effectiveness of metacognitive Therapy and assertiveness training on social avoidance and distress of students with foreign language anxiety (FLA).
2. بین اثربخشی آموزش جرأتمندی و گروه کنترل بر کاهش اجتناب و فشار اجتماعی دانشآموزان متوسطۀ اول دارای اضطراب یادگیری زبان خارجی در مرحلۀ پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد.
3. بین اثربخشی درمان فراشناخت و آموزش جرأتمندی بر کاهش اجتناب و فشار اجتماعی دانشآموزان متوسطۀ اول دارای اضطراب یادگیری زبان خارجی در مرحلۀ پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد.
5. بین اثربخشی آموزش جرأتمندی و گروه کنترل بر کاهش اجتناب و فشار اجتماعی دانشآموزان متوسطۀ اول دارای اضطراب یادگیری زبان خارجی در مرحلۀ پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد.
6. بین اثربخشی درمان فراشناخت و آموزش جرأتمندی بر کاهش اجتناب و فشار اجتماعی دانشآموزان متوسطۀ اول دارای اضطراب یادگیری زبان خارجی در مرحلۀ پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد.