خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رویدادهای مذهبی بر انتخاب مقصد گردشگری با میانجی گری تشابهات فرهنگی (مطالعه موردی: گردشگران عرب زبان شهر مشهد) انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه گردشگران شهر قم در محدوده زمانی تحقیق بودند. حجم نمونه آماری 384 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری با توجه به محدودیتهای غیراحتمالی کرونا در دسترس استفاده شد. ابزار گردآوری داده پرسشنامه استاندارد نائینی (2008) برای متغیر تشابهات فرهنگی و پرسشنامه استاندارد بخشی زاده (2008) برای متغیر انتخاب مقصد گردشگری و پرسشنامه استاندارد ژو (2008) برای متغیر رویدادهای مذهبی است. برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و برای روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که رویدادهای مذهبی تاثیر بسزایی در انتخاب مقصد گردشگری دارند و شباهتهای فرهنگی میانجیکننده این ارتباط است.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش نشان میدهد که رویدادهای مذهبی تأثیر بسزایی در انتخاب مقصد گردشگری دارند و شباهتهای فرهنگی میانجیکننده این ارتباط است.
از آنجایی که دین یکی از ابعاد فرهنگ است، تشابهات فرهنگی و مذهبی با رویدادهای مذهبی خود را نشان می دهد و افرادی با شباهت های فرهنگی فراوان که اغلب هم مذهب هستند، در مراسم مذهبی مشترک شرکت می کنند و در نتیجه مقصد گردشگری خاصی را انتخاب می کنند.
/ a: میزان اثر متغیر مستقل بر میانجی sa: میزان خطای استاندارد اثر مستقل بر میانجی b: میزان اثر میانجی بر وابسته sb: میزان خطای استاندارد اثر میانجی بر وابسته حال با توجه به نتایج بدست آمده در ادامه معناداری اثر غیر مستقیم مورد بررسی قرار میگیرد که با توجه به اینکه مقدار t-value خارج از بازه 96/1± میباشد میتوان گفت اثر غیرمستقیم بین رویدادهای مذهبی با انتخاب مقصد گردشگران با توجه به نقش میانجی تشابهات فرهنگی با استفاده از آزمون سوبل به شرح زیر است.
نتایج نشان داد که تشابهات فرهنگی آثار رویدادهای مذهبی بر انتخاب مقصد گردشگری را میانجی گری میکند.
از آنجایی که یکی از ابعاد فرهنگ دین است، تشابهات فرهنگی و مذهبی با وقایع مذهبی خود را نشان می دهد و افراد با شباهت های فرهنگی فراوان که اغلب هم مذهب هستند، در مراسم مذهبی مشترک شرکت می کنند و در نتیجه مقصد گردشگری خاصی را انتخاب می کنند.
برگزارکننده یا میزبان آن رویداد و بنابراین این تشابهات فرهنگی می تواند بر تأثیر رویدادهای مذهبی در انتخاب مقصد گردشگری مؤثر باشد.